ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > vlekken in glazuur

hallo, ik heb een rakuoven aangeschaft die gestookt wordt op hout. Nu heb ik bruine vlekken in mijn glazuur. Het glazuur heb ik van Ed Knops. Komen die vlekken door as die in de glazuur terecht komt?
Verder vraag ik me af hoe je kan weten wanneer je glazuur voldoende uitgesmolten is.
Alvast bedankt voor de reacties!
Els


gevraagd

2 antwoorden

  • Hallo Els,

    De vlekken worden niet veroorzaakt door de as, maar zullen op een andere manier ontstaan. Was de temperatuur hoog genoeg en het glazuur goed?
    Door goed te kijken naar het glazuur kun je zien of het voldoende uitgesmolten is. Het glazuur moet oranje van kleur zijn en glimmen. Ook kun je met behulp van een pyrometer de temperatuur aflezen. Meestal is je glazuur goed bij een temperatuur tussen de 1.000 - 1.040 graden. Zelf laat ik het werk dan nog ongeveer 5 minuten op deze temperatuur in de oven staan, alvorens het er uit te halen.
    Overigens heb ik een gasoven, wat makkelijker te regelen is dan een houtoven.
    Succes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Hanneke,
    ondertussen nogmaals gestookt. De vlekken blijken toch van stukjes as te komen die op de pot vallen, enkel de bovenkant heeft die vlekken en bij de laatste stook zag ik nog net een stukje erinvallen bij het openen van de oven; Nu het heeft ook weer zijn charmes en voegt ook wel iets toe aan de pot.
    Ook mijn temperatuur was deze keer beter, heb nog een tijdje doorgestookt op ongeveer 1000 graden en glazuur was perfect uitgesmolten!
    Alvast nog eens bedankt voor de reactie,
    Els
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.