ALGEMEEN > Tips > Klei aan elkaar maken met azijn?

Hallo ik ben een beginner, nu hoorde ik van iemand dat je klei delen BV een oortje aan een potje beter met azijn kunt "lijmen" dan met slib (klei met water) wie kan mij adviseren?

6 antwoorden

  • De twee delen van het gedroogde doch ongebakken klei-object moet je dan met een kwastje met azijn (op een schoteltje) goed vochtig maken. Als je merkt dat de klei te slap wordt moet je hiermee direct weer stoppen. Dan kras je beide delen in, doet er een erge dikke laag slib tussen drukt ze weer heel stevig op en tegen elkaar. Dan goed laten drogen en biscuit bakken. Het lukt niet altijd, want het ligt er ondermeer aan op welke plaats de breuk zit en hoe zwaar het afgebroken deeltje is. Succes ermee.
    beantwoord
  • Bedankt voor de tip. Ik bedoelde eigenlijk tijdens het boetseren, dus niet wanneer iets gebroken is.
    Ik vind de klei na gebruik van azijn erg vlug slap (papperig) worden...
    Maar na een breuk ga ik het zeker gebruiken
    beantwoord
  • Je kan bij het "lijmen" van klei beter een slibpapje van dezelfde klei maken en daar een heel klein scheutje azijn doorheen mengen.
    In dit geval zeker geen pure azijn gebruiken. Om het plastisch te omschrijven: de azijn "eet de klei als het ware op".
    beantwoord
  • Ja dat dacht ik wel! Tijdens een workshop moesten we lijmen met pure azijn.. Dat leek mij al niet goed, het werd "snotterig" vandaar mijn vraag.. Ga weer vrolijk verder met mijn slibpapje! Dank je!
    beantwoord
  • Heb nog een topvorm jullie: ik gebruik bij breuken en/of lijmen een potje Duncan Patch-A-Tatch, nummer SY545 118 ml kost 4,49 euro bij Keramik Kraft. Is natuurlijk ook te verkrijgen in Nederland neem ik aan.
    Je kunt het vermengen met je eigen witte klei, of het er puur op doen om te lijmen.
    Met andere kleuren klei kun je natuurlijk zien dat er kleurverschil optreedt, wat je natuurlijk niet meer ziet als je het werk gaat glazuren.
    beantwoord
  • Bedankt voor je tip!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.