ALGEMEEN > Stoken > Biscuit gebakken beeld, nog een keer stoken?

Hallo waarschijnlijk een echte beginners vraag; Ik heb een beeld gemaakt en biscuit gestookt (tot 960 graden) . Het is prima uit de oven gekomen en ik wil het niet glazuren. Moet ik mijn beeld nu nog een keer stoken? Of is het nu klaar?
Bijlagen:
gevraagd

8 antwoorden

  • Is zo klaar.
    beantwoord
  • Hallo Corrie.
    Dat is afhankelijk van waar je het beeld wilt neerzetten. Als je het binnen neer zet is het klaar.
    Als je het buiten in je tuin wilt zetten moet het nog een keer gebakken worden op steengoed temperatuur 1220-1250 graden.
    beantwoord
  • Helder! Bedankt voor jullie uitleg!
    beantwoord
  • Corrie, indien nergens water in kan blijven staan is dit niet nodig om op steengoedtemperatuur te bakken. Dakpannen en bakstenen zijn dit ook niet. Ik heb reeds meer dan 10 jaar een beeldje in m'n tuin staan, wat ook maar op 1000°C gestookt is en nog steeds gaaf in weer en wind. Blijkbaar een hardnekkige misvatting. Sorry Elly.
    beantwoord
  • Klopt wat Lucien zegt.
    Ook ik heb 3 grote beelden op hoge rekjes al meer dan 14 jaar buiten staan die op 980 biscuit zijn gebakken en toen in een kuilvuurstook nog meegebakken zijn voor het effect.
    Ik heb er wel een waslaag overheen gedaan maar dat zal zeker allang eraf gespoeld zijn in de loop der tijd.
    beantwoord
  • Bedankt allemaal voor jullie hulp!
    Was erover lijkt mij ook wel wat, het beeld ziet er nu een beetje "droog" uit. Ik wil geen glazuurlaag erover dan gaat het weer te veel glanzen. Welke was kan ik dan nemen? Moet het daarmee in de oven?
    beantwoord
  • Hallo,
    Je kunt hiervoor gewone meubelboenwas gebruiken, deze is er in meerdere tinten, met borstel en spons kun je het beeld insmeren, goed uitpoetsen, met warme doek, t`geeft diepte in de bewerkingen van je huid.
    Patineren is misschien ook een optie, heel leuk werk en verrassend resultaat omdat je tijdens het werk al ziet hoe het wordt. En je bekomt een rustige uitstraling. In beide gevallen niet meer in de oven!
    Je wilt geen glans zeg je, dan zou je ook via pigmentgebruik en matte glazuur nog meer accent op al die mooie bewerking kunnen aanbrengen; maar dan nog wel een keer stoken.

    Succes, groet,
    truus w.
    beantwoord
  • Wat veel opties! Leuk! Ga er over nadenken wat ik ermee doe! Misschien is een matte glazuur de mooiste optie voor dit beeldje. Maar was, en patineren ga ik zeker ook een keer (op een ander beeldje natuurlijk) proberen. Dank je!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.