ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > rutiel

ik heb een glazuur met rutiel en kamp met het probleem dat de rutiel snel naar onder zakt en een dikke 'koek' vormt op de bodem
het glazuren wordt hierdoor bemoeilijkt
een tip ?
gevraagd

6 antwoorden

  • Meng er eens 0.5 % bentone doorheen zodat je glazuur beter blijft "zweven". Bentone zorgt ervoor dat de suspensie van een glazuur verbetert.
    beantwoord
  • HoiDeddy,

    Als ik me niet vergis, moet je er wel voor zorgen dat bentone en bentoniet aan de droge stof worden toegevoegd en dus niet aan het gebruiksklare glazuur, omdat ze anders juist een klont in het mengsel vormen.

    Groet,

    Karin
    beantwoord
  • Helemaal waar. was ik even vergeten dat het glazuur al gemengd is en dat het dus niet werkt. Volgende oplossing is dan misschien peptapon of behangerslijm om de glazuur wat dikker te maken, maar dat kan dan wel weer problemen opleveren voor de manier van werken als je wilt gieten of spuiten.
    beantwoord
  • Deddy en Karin Groot bedankt voor jullie tip
    we hadden zelf al 3% bentonite toegevoegd aan de droge massa wat niet hielp
    behangerslijm gaan we proberen
    peptapon ken ik niet hoop, dat dat hier in frankrijk te vinden is
    wat is het verschil tussen bentone en bentonite ?
    groeten kees
    beantwoord
  • Bentone is hetzelfde als bentoniet, maar het is 6 x sterker geconcentreerd.
    Het is bijzonder plastisch, 5 x sterker dan Ball clay. Kan als vervanging van Kaolin worden gebruikt in verband met de droogsterkte van rauwe glazuur erg prettig. Heeft een groot absorberingsvermogen maar klontert als het wordt toegevoegd aan bereide glazuren.
    Bentone kost ongeveer € 25,- per kilo, Bentoniet kost ongeveer € 5, de kilo.

    Als ook de oplossing met behangerslijm niet werkt, dan is alleen blijven roeren tijdens het gebruik het advies. Rutiel en Ilmeniet (verwante stof) zijn in verhouding zware stoffen. De deeltjes hebben gauw de neiging om onderin het glazuur te zakken.
    beantwoord
  • Hoi,

    kijk een bij de tips op www.depottenbakker.nl

    Groet Cor
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.