ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > Oxide

Bij gebruik van enkel oxide, als kleur voor een uitsparing; ik plaats dan het object als steun op de oxide plek, plakt deze dan vast op de ovenplaat? Ik doe dit om geen ongekleurd deel te hebben, het overige deel wordt nl. geglazuurd.
vr groet, truus w.

4 antwoorden

  • Hallo Truus,

    Dat ligt aan de smelttemperatuur van het betreffende oxide, en de temperatuur waarop je stookt.
    Dat is per oxide verschillend en moet je dus nakijken, en ik zou ook een zekere veiligheidsmargemarge aanhouden.

    Groet,Geert
    beantwoord
  • Hallo Geert,
    Ik heb je boek weer eens doorgelezen, al maak ik niet m`n eigen glazuren, ik gebruik poeder glazuren, vind ik het leerzaam je boek door te lezen, er blijft steeds wel iets hangen. En de inhoud van je boek is veelomvattend.
    De stook temperatuur is 1050°.(glazuur bak)Ik zou niet weten hoe ik achterhaal welke smelttemperatuur de oxides hebben die ik gebruik.
    Het betreft; cobalt/ ijzer/mangaan/koper/chroom/oxides.
    Mijn theorie; als het werk ingewassen met een oxide zonder toevoeging van een fritte, daarna gladbrand, dan is het mat tot dof, ik denk dan dat er geen enkele versmelting heeft plaats gevonden , dus is vast plakken niet mogelijk. Klopt dit?
    Sorry, voor deze voor jou vanzelfsprekende materie, ik heb nog veel te ontdekken en te leren.
    Dank voor je reactie. groet, truus w.

    beantwoord
  • Hallo Truus,

    M.b..t het achterhalen van de smelttemperaturen:
    Op deze website kun je eigenschappen van vrijwel alle glazuurgrondstoffen vinden:
    http://digitalfire.com/4sight/material/
    Ook de smelttemperatuur (melting point).

    Je veronderstelling dat iets wat mat is niet gesmolten is, is een misvatting. Dat zou immers betekenen dat alle matte glazuren niet met de scherf versmolten zouden zijn.

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Hallo Geert,
    Inderdaad een onlogische gevolgtrekking, bedankt voor je antwoord en reactie. Ik ga mij erin verdiepen. groet, truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.