ALGEMEEN > Stoken > porselein stoken

Hoe voorkom ik dat porseleinen voorwerpen bij de glazuurbak gaan vervormen?
Gebruik Scarva es/600 flax/paperclay 1220/1280C.
Biscuitbak op 980C en glazuurbak op 1040C geen probleem. Bij hogere temp. treed altijd (ernstige) vervorming op.
Glazuurbak: bv. 150C/uur tot 650C, daarna max snelheid tot 1140C

4 antwoorden

  • Bij ongelijkmatig drogen van porselein kan dit al vervormingen tot gevolg hebben bij de glazuurstook.
    Het is eigen aan porselein dat dit verweekt bij stoken op hoge temperatuur. Ter gevolge daarvan kan porselein zowiezo gemakkelijk gaan vervormen. In de porselein industrie is er ook een hoog percentage uitval.
    beantwoord
  • Michel bedankt voor je reactie. Ik droog zorgvuldig en gelijkmatig en zorg ervoor dat alle mogelijke spanning eruit is. Tot en met 1040C gaat het nagenoeg altijd goed maar bij hogere temperatuur nagenoeg altijd fout. Kan het liggen aan de plaats in de oven; ongelijkmatige verhitting nabij de verwarmings-elementen?
    beantwoord
  • Bij porselein kan het aan veel verschillende zaken liggen. Als de vorm gegoten is, heeft een minimaal dikte verschil al effect. het gedeeltelijk blijven plakken in de mal kan ook fnuikend zijn. Maar bovenal dient het model dat je giet goed van vorm te zijn. Een bolle vorm trekt veel eerder krom dan een holle vorm. Een gewone cilinder trekt sneller krom dan een cilinder met een flens. Kun je een foto bijvoegen; dan is daar iets meer over te zeggen.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Ik gebruik veelal uitgerolde plakken porselein die ik samenvoeg in de gewenste vorm. De plakken worden op een dikte van 3mm uitgerold en met een lomer naar alle zijden gladgestreken om alle spanning te voorkomen.
    Bijgaand foto's van de vazen waarvan de gele op 1140C is gebakken en de groene op 1050C. De gele is vervormd. Een soortgelijke vaas in dezelfde bak heeft gelijke vervorming aan één zijde. Toch de plaats in de oven?
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.