ALGEMEEN > Klei - Porselein > Porseleinen vogelnestjes stoken

weet iemand hoe ik een in porselein gedoopt vogelnestje kan stoken. Ik heb een elektrische oven en een raku oven. Is het slim om hem buiten te stoken of kan dit gewoon in een gesloten circuit zoals de elektrische oven. bedankt alvast voor het meedenken.

3 antwoorden

  • Hoi Margot,

    Ik snap wat je bedoelt. Zelf heb ik ooit op een cursus van die oranje lampionnetjes, (Physalis heet die plant) gedoopt in gietporselein. Laagje drogen, dompelen, net zo lang totdat er een stevig omhulsel van enkele millimeters porselein ontstaan was.
    Deze hadden we in een gasoven met schoorsteengat gestookt, (waarmee tevens gereduceerd gestookt kon worden wat mooi is bij porselein).
    Het organische materiaal, dus het hout e.d. van jouw vogelnestje zal uiteraard verbranden op de hoge temperatuur, waarna het model (omhulsel) van porselein dus overblijft.
    Tijdens het verbranden van het hout e.d. komt er rook vrij, en daarom zou ik zeggen: stook dit buiten in bijv. een raku oven. Dan kan de rook door het gat van de oven naar buiten.
    Gewoon rustig stoken, tot het porselein dichtsintert. Dat zal rond de 1300 graden zijn.
    Je zou ook eerst een biscuitstook kunnen doen in de rakuoven, dan daarna glazurenen en nog een keer op toptemperatuur stoken. Ik denk dat dit best leuk wordt....!
    Groet, Jeanine
    beantwoord
  • Hallo Jeanine,
    Bedankt voor je antwoord. Ik ga het proberen.
    Hartelijke groet, Margot
    beantwoord
  • Mooi, Margot. Ik ben benieuwd en mocht het gelukt zijn dan zou een foto leuk zijn...!;)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.