ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > voorkomen scheuren in schalen

Ik heb geregeld dat als ik grotere schalen maak ze toch scheuren tijdens het proces. Ik maak ze uit plakken die ik op een gipsen mal hen vorm. Halve bolvorm en platte schalen met lichte bolling. Wat is het advies voor drogen.. in de gipsendrukmal laten of met de bolling naar boven vrij laten drogen?
En... ik wil de buitenkant en binnenkant verschillend glazuren.
En het liefst in twee stoken (eerst binnen met kant en klaar glazuur dan buiten met diverse effectglazuren en krimpglazuur).
Wie kan me hierover advies geven Vooral bij de glazuurstook treed er namelijk spanning op die ik eigenlijk zou willen wegnemen, maar niet weet hoe?

5 antwoorden

  • Wanneer er bij de biscuitstook geen scheuren ontstaan heb je de schaal waarschijnlijk zorgvuldig genoeg gemaakt en gedroogd. Als de scheuren pas ontstaan bij de glazuurstook zijn daar twee oorzaken voor aan te wijzen. Als het glazuur aan de binnenkant niet craqueleert bestaat er een kans dat deze de schaal onder druk zet, het tegenovergestelde van de neiging tot craqueleren. De oplossing zal zijn een sterk craquelerende fritte toevoegen. Wanneer de schaal alleen bij de tweede glazuurstook de neiging tot scheuren heeft dien je de schaal bij deze tweede stook langzamer op te stoken zowel bij de eerste 250 graden als tijdens de kwartssprong (573 graden).
    Succes ermee, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Debby,
    De bolvorm of schaal niet in de mal laten. Nadat je deze vormen uit de mal hebt ( onderste boven op een bat ) leg je er een doek over en daarop een teil of iets dergelijks, die zowat 1/3 kleiner is in diameter. Draai nu de handel om en laat zo drogen. Ter info; wat is de samenstelling van je klei ?
    beantwoord
  • Ik gebruik nu gechamotteerde klei en laat de schalen ondersteboven drogen als ze uit de drukmal kunnen.
    Dit omdat ik denk dat zo de randen niet als eerste uitdrogen...
    Had vroeger ook bij grote platte schalen dat de bodem scheurde bij het drogen als ik het gewoon op een houten bad liet staan.
    Michel, heb jij een basis glazuur recept voor 1160 dat craqeleert zoals je zei ?
    Of welke frittes craqueleren bij deze temperaatuur.
    beantwoord
  • Debby, door de schaal onderste boven op de rand te laten rusten, ontstaat er een spanning onder het gewicht van de klei. Wat voor samenstelling heeft je klei ? Hoeveel chamotte zit er in en hoe grof is de korrel. Lees nog eens mijn vorig antwoord.
    beantwoord
  • Frittes met een hoog alkalisch gehalte hebben de neiging te craqueleren en zijn dan goed als toevoeging wanneer een glazuur de scherf onder druk zet.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.