ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Wat is er fout gelopen tijdens het proces?

Normaliter bak ik altijd biscuit op 985 º C, maar gezien het speciale effect 1100 met zwartmakende klei.
Verschillende werkstukken goed gelukt. Nu bij het bakken met binnenin CAG 61(turquoise craquelé) niet het verwachte turquoise-craquelé,maar glanzend transparant.
Ik heb er nu weer overheen gespoten met CAG 61.Kan het opnieuw bakken en deze keer wel pendelen nog soulaas brengen ? Heb ik misschien te vlug opgestookt: naar 1050 in ca.6,5 u.?
Frappant is wel dat beide proefsteentjes wel geslaagd zijn.
Na deze bak op 1040 º C weer glanzend transparant.Deze X rustig opgestookt + pendelen.
Ligt dit misschien aan de klei/aan het glazuur?
Bijlagen:

2 antwoorden

  • Fred, dit is nu wel de slechtste combinatie die je kan maken: zwartbakkende klei met turquoise craquelé glazuur. Als je enig kans op slagen wil zal je witbakkende klei moeten gebruiken en de bisquitstook doen op dezelfde temperatuur als de glazuurbak. Snel stoken is eerder gunstig. Zelf stook ik soortgelijke glazuren op 6 u. Je hebt puur geluk dat de proefjes wel geslaagd zijn en is misschien te wijten aan een dikkere glazuurlaag.
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor je reactie.Ik had al een licht vermoeden over de combinatie.
    Vanmiddag las ik het e.e.a. na in "klei-boeken" en de samenstelling van de zwartbakkende klei (mangaanoxyde en ijzeroxide o.a.) lichtte al een tipje van de sluier op. Inderdaad puur" geluk "met die proefsteentjes : eentje was op witbakkende klei(met turquoise cr.) ,het andere inderdaad op zwartbakkende klei (met cag 25 = rood glazuur). En de horizontale ligging van beide steentjes.denk ik.
    In eerste instantie had ik de leverancier van het glazuur (en de klei) hierover gemaild, maar ontving daarvan een algemene reactie die me niet verder hielp.
    Intussen ontdekte ik nog 12 proefsteentjes op zwartbakkende klei(van ca. een jaar geleden) ,waarvan er maar 3 een geslaagd glazuur vertonen,nl.Cag 49(wit cr.,maar geen cr.-effect),Cag 25 (rood effect),Cag 31(blauw).
    Al met al een wijze les.
    En nogmaals bedankt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.