ALGEMEEN > Stoken > Biscuit en glazuurbakken in één oven?

Een vraag van een beginner... Ik heb enkele werkstukken klaar voor biscuitbakken en ook zijn er werkjes klaar voor glazuur bak. Kan ik op 1020 graden dit samen in een oven doen? Ik vind het nl. zonde om een halve oven te verwarmen...Moet ik nog ergens opletten, behalve dat ze elkaar niet raken? De snelheid van het verwarmen misschien?

8 antwoorden

  • Als je de oven net zo langzaam opstookt voor biscuit wat je vaker al doet en de eind temp.dan wat de glazuur aangeeft kan je dat doen.Is 1020 dan niet wat te laag?
    Het probleem is alleen dat je biscuit dan ook hoger gestookt is en wat meer dichtgesinterd is zodat het glazuren straks wat moeilijker wordt omdat de scherf wat minder poreus is.
    Maar het kan zeker.
    beantwoord
  • of er al sprake kan zijn van dichtsinteren op 1020°C betwijfel ik. Een glazuur geschikt voor 1020°C is wel degelijk zéér laag en vraagt om een klei waarvan het sinterpunt rond de 1150°C ( max.temp.) moet liggen. Indien het een klei betreft met een max. werktemperatuur zal deze nog poreus genoeg zijn.
    beantwoord
  • Dat weet ik Lucien,maar ik bak zelf de biscuit op 1020 en de glazuur op 1150,weet niet waarop Corrie stookt,daarom mijn vraag of 1020 voor de glazuur niet wat te laag is,kon zijn dat dat haar biscuit stook ook is.
    beantwoord
  • Caroline, ik lees toch dat Corrie de bisquitstook samen met het glazuur wil bakken. Ik ga er dan ook van uit dat dit glazuur op 1020°C gaar is.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie antwoorden, ik dacht dat je biscuit stook ook op 1020 kon bakken. Op mijn Botz glazuur staat; temperatuur 1020-1100 graden.
    Vandaar dat ik dacht, dan kan ik het samen in een oven doen.
    Stukken voor Biscuit stook én stukken voor glazuur. Maar ik begrijp dat glazuurstook op hogere temperatuur beter is?

    Welke temperatuur kan ik het beste aanhouden om te glazuren met deze glazuur?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik heb toevallig vorige week proefjes gemaakt met dezelfde glazuur, maar andere kleur. Heb een temperatuur van 1040° aangehouden en ze zijn heel goed gelukt.
    Foto volgt
    beantwoord
  • Corrie, meer naar 1080 °C.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie hulp!
    Inmiddels heb ik de werkstukjes biscuit gebakken op 960 graden.
    De glazuurbak ga ik proberen eind van de week op 1080 graden.

    Jaqueline ik ben nieuwschierig naar jouw werk.. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.