ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > hoe voorkom ik dat mijn kleitegel tijdenshet drogen barst?

Ik had een driehoekige kleitegel gemaakt, van ongeveer 50 x 50 cm en 3 cm dik, tijdens het drogen is deze echter gaan barsten, hoe voorkom ik dat?

9 antwoorden

  • Door langzaam te drogen;eerst losjes plastic erover en later een dikke handdoek,zodat het regelmatig droogt.
    beantwoord
  • Wanneer ik iets plats maak, laat ik het drogen tussen 2 plankjes, zodat er gewicht oprust, na enkele dagen verwijder ik het plastic en vervang deze door katoen, strak getrokken doek onder en op het werkstuk, weer de plank, onder en boven leggen de zijkanten open laten om te luchten, gewoon het doek omvouwen en ik draai het werk regelmatig;(de plankjes keren, wat onder ligt boven en omgekeerd) het trekt niet krom en met geduld kun je na een tijdje de bovenste plank verwijderen en alleen een dun plasticje plaatsen, zodat het drogen niet te snel gaat, dan trekt de tegel krom en zal door de spanning eerder barsten. Tot het gestookt wordt bescherm ik de plaat met een dun plankje.

    Een tip die ik heb gelezen van Lucien T. is dat voor je een plat stuk klei bewerkt de zijkanten stevig en nauwkeurig aanslaan vanwege de spanning in de klei bij uitrollen welke naar de zijkanten trek. Ook tijdens het uitrollen keren en nog eens keren. Succes, misschien kun je hier iets mee.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Truus, ik had bij de tip ook geschreven dat ik nooit een plak klei uitrol, niet machinaal noch met een deegrol. De klei kneden tot een blok van gewenste grootte en de zijkanten naar het midden toe slaan. Dan de plakken klei met een harp snijden. Indien de harp te klein is gebruik ik hiervoor twee hardhouten regeltjes waar inkepingen gemaakt zijn van de gewenste dikte ( met een metaal-boogzaagje ). Een fijne staaldraad ( hengelsport snoekdraad ) met op het uiteinde klosjes in stof of zeemvel. Regeltjes horizontaal links en rechts achter het kleiblok plaatsen met de groeven naar achter en met de draad op het laagste groefje. Klosjes in de handpalm. Draad opspannen en door het blok halen. Herhalen tot het ganse blok is versneden tot plakken. Bovenste restant wegnemen en het eerste bruikbare plak met een loomer gladstrijken.
    beantwoord
  • Grootte platte platen is moeilijk, er zijn tegelfabrikanten
    die hun grootte tegels daarom iets bol maken. Ik zelf droog deze platen op gipsplaten van 2 cm dik, de bovenkant dek ik af met pvc folie. De zijkanten van mijn platen dek heel goed af.
    Leo Eussen
    beantwoord
  • Nog tips:
    - Indien de plakken wat onhandelbaar worden om te verplaatsen ( zoals de afmetingen hierboven ), rol plastic keukenfolie over de plak. Niet drukken op het rolletje. Enkel laten kleven. De folie voorkomt scheuren door spanning van eigen gewicht. Eens op zijn plaats, de folie verwijderen.
    - Gyproc gipsplaatjes nemen vocht op en vervormen niet zoals hout. Verstuif met een plantenspuit wat water over krantenpapier en laat even intrekken. De krant gaat lichtjes uitzetten. Krant op gipsplaat. Plak klei. Krant op klei. Gipsplaat. Krant op gipsplaat en kleiplak, enz. Bovenop de laatste gipsplaat een ( bekistings-)multiplex plaat en eventueel wat verzwaren. Het krantenpapier kan nu mee krimpen bij het drogen en laat zo geen afdrukken ( rimpels ) na in de klei. Draaien en keren niet meer nodig.

    -
    beantwoord
  • Eén kant gips en één kant plastic folie geen ongelijkmatige droging en zal kunnen krom trekken.
    beantwoord
  • Lucien,
    Het door jouw uitgebreid geleverd antwoord is duidelijk. Bedankt weer. groet, truus w.
    beantwoord
  • Bij het maken van platen klei/tegels zorg ik ervoor dat de klei bij het uitrollen zo min mogelijk wordt opgerekt. Het advies van plakken snijden met een draad op bijna de gewenste dikte is een prima aanpak. Mocht je de tegel glad willen maken behandel dan zowel boven als onderkant op dezelfde wijze; strijk je de ene kant in één richting, strijk dan de andere kant ook in één richting maar 90 graden gedraaid. Droog de tegel zo langzaam mogelijk, bijvoorbeeld zoals hierboven aangegeven. Als de tegel nog hanteerbaar is droog ik deze tussen twee platen multiplex, omdat dit hout niet makkelijk kromtrekt. Wel draai ik de tegel inclusief de houten platen geregeld om omdat het vocht uit de klei de neiging heeft te zakken naar de onderste houten plaat. Je kunt ook de tegel afdekken met een paar lagen katoen, maar ook dan geregeld de tegel van onder de doeken omkeren.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • En mijn ervaring, kijk uit met tocht tijdens het drogen.
    Ook dit zorgt voor ongelijkmatig drogen waardoor tegels eerder scheuren.
    Succes! Groetjes Carien
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.