ALGEMEEN > Klei - algemeen > porseleinachtig effect

Hallo,

Ik wil graag kleine potjes, theelichtjes maken van witte klei die niet meer geglazuurd hoeft te worden. Ik wil deze potjes met de hand opbouwen en graag heel dun werken. Nu heb ik bij keramikos WBBFUCHS WB4048 gezien die porseleinachtig glad blijkt te zijn. De creaton 267 is denk ik ook glad en zelfs waterdicht. Ik wil niet met porseleinklei werken ivm de hoge temperaturen en omdat mij verteld is dat deze niet zo plastisch is ivm verwerken. Heeft iemand ervaring met bovenstaande kleisoorten of andere adviezen?
Vriendelijk bedankt.

9 antwoorden

  • Daan, men bedoelt hiermee dat de ondergrens ( minimum )op 1000°C ( glazuurstook ) en de bovengrens ( max. temp. zonder vervorming ).Het is best mogelijk dat deze klei nog hoger oet gestookt worden om waterdicht te zijn, maar de fabrikant geeft steeds een veiligheidsmarge aan. Zo is de temperatuur maar een deel van het verhaal. Men moet ook nog rekening houden met de tijd die je daarover gedaan hebt. Indien je zeer langzaam stook of gaat pendelen, zal de scherf minder poreus zijn dan wanneer je deze max. temperatuur ( 1140°C ) snel bereikt hebt. Dit slaat dus niet op een eerste en een tweede stook. En nee, dit was geen typefout en had geen verband met uw werk.
    beantwoord
  • " De creaton 267 is denk ik ook glad en zelfs waterdicht."
    Klei wordt maar waterdicht als je die op zijn maximum temperatuur stookt. Er is geen enkele klei die ' van nature ' waterdicht is. Om dit sinterpunt ( dat is wanneer klei op zijn max; temperatuur gestookt wordt ) kan je alsnog omlaag brengen met er Nephelien Syaniet of K/N - veldspaat aan toe te voegen, de hoeveelheid afhankelijk van de kleisamenstelling.
    beantwoord
  • Ik neem aan dat je niet hoger dan 1160 graden wilt stoken. Helaas is het vrijwel onmogelijk in dat temperatuursgebied een klei waterdicht gesinterd te krijgen zonder dat er ongewenste vervormingen gaan optreden. Het toevoegen van veldspaat aan een klei heeft pas zin boven 1160 graden, vooral bij steengoed kleimassa's op steengoed temperatuur.
    Dus op lage temperatuur maar beter accepteren dat de scherf poreus is.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Daan, ik ben het niet eens met Michel. De waterdoorlaatbaarheid zit hem niet in de klei ( aardewerk of steengoed ) maar in wijze van stoken. Een klei wordt pas waterdicht als men de bovengrens ( max.temp.zonder er vervorming optreed )bereikt heeft. Een aardewerkklei gestookt op zijn bovengrens is meer waterdicht dan een steengoedklei onder zijn max. temp. gestookt.
    En wat betreft de ' kwartssprong ' : Daar heb je maar hinder van als je klei te weinig Al²O³ bevat en teveel SiO². De goedkopere kleisoorten met andere woorden.
    Ik werk met een kleisoort die in 6 uur bisquit gestookt wordt ( 150 °C/u. tot 600 °C + 2 u. naar 900 °C.) Dikte werkstukken : 1 tot 3 cm dikte. Afkoelen in 5 u. Nooit enige schade en super zuinig in stookkosten. De klei kost wel iets meer per kg. maar betaald zich dubbel terug.
    En Daan, doe maar eens een testje met Neph.Syeniet en laat het hier maar weten.
    beantwoord
  • Bij Creaton 267 staat in het technisch datasheet dat je eerst op 1000 bakt en tweede keer op 1140, dan zou hij waterdicht zijn? Het gaat mij niet zozeer om het waterdichte maar om het gladde, witte oppervlakte die ik wil bereiken.
    @Lucien: ik weet niet of het een typefout is maar 1-3 cm is veel te dik voor de dingen die ik met deze klei wil bereiken.
    beantwoord
  • Beste heren.

    Deze discussie interesseert mij zeer. Ik werk met Witgert 11 sf 0-0,2 maximale stook temperatuur 1300graden.
    Tot nu toe stook ik cone 8. Uit het verhaal van Lucien begrijp ik, dat ik dus geen garantie heb dat ik water dichte producten krijg. Immers, zo begrijp ik, dan zou ik 1300 graden moeten stoken. Nu ben ik van plan ook nog eens over te stappen naar een cone 6 stook.
    Lucien kun je me zeggen hoeveel Nephelien Syaniet, in grammen op 1 kg klei, ik moet toevoegen voor cone 8 stook en voor cone 6 stook, om toch de waterdicht sintering te krijgen?
    Al vast bedankt voor je antwoord.
    beantwoord
  • Elly,
    Witgert 11 is nu niet de ideale klei uit het gamma.
    Zoals je kan zien is de wateropname nog steeds 0,8 %.
    Nr. 19 en 52 is een betere keuze.
    www.witgert.de/download/Technische-Daten.pdf
    Let eens op de relatie/verhouding SiO²- Al²O³.
    Ik heb zo'n vermoeden dat nr.11 goedkoper is per kg., maar spaar je in veelvoud uit in stookkosten.
    Persoonlijk werk ik graag met nr.26 en is zowel geschikt voor aardewerk als steengoed-temperatuur. Deze bevat 40% poederchamotte en vervormd niet, zelf bij snel drogen. Je kan deze zonder enig probleem naar 950°C stoken in 6 u. Echter niet wit bakkend, maar eerder zeemleder kleurig.
    Ik kan je niet zeggen hoeveel Neph.Syenite je dient toe te voegen. ( ik heb met dit nr. geen ervaring ) Uitproberen.
    beantwoord
  • Lucien.
    Bedankt voor je antwoord. Als ik naar de technische gegevens van Witgert kijk, lijkt mij de 52 en eventueel de 26, dan het meest geschikt zijn voor mij. Ik ben een draaier en heb het liefst zo min mogelijk chamotte in mijn klei. Ik kan niet echt vinden in die technische gegevens wat de hoeveelheid chamotte is van de 52.
    Ik heb via google geprobeerd uit te vinden waar ik de 52 en de 26 kan kopen. Kan niets vinden. Kun je me zeggen waar jij die 26 koopt?
    beantwoord
  • Elly, de poederchamotte in nr.26 is zelfs niet merkbaar bij het draaien. Elke verdeler van Witgert kan gelijk welk nr. bestellen. Het is niet de korrelgrootte die van belang is, maar wel de hoeveelheid.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.