ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Waarom is de kleur van het glazuur niet hetzelfde?

Moeilijk hier een goede titel voor te vinden. Het volgende is:
Op de foto is een vogeltje te zien die oranje is. Deze is rauw geglazuurd en afgebakken op 1040 graden. Daarnaast ligt een bol, deze is bisquit gestookt op 1240 daarna geglazuurd en gebakken op 1040. De kleur wit is duidelijk niet wit meer en het oranje gaat meer naar de rode kant. Toch is het glazuur in beide gevallen op dezelfde temperatuur gestookt. Heeft de kleur van de klei er invloed op? Hoger gestookt is deze klei veel donkerder van kleur dan bisquit gestookt.
Ik heb gekozen voor een hoge bisquitstook omdat ik de werken buiten wil kunnen zetten, maar de glazuren die ik wil gebruiken niet allemaal geschikt zijn voor 1240. Hoor graag, Groet Hanneke Bruijnje
Bijlagen:

8 antwoorden

  • Ik zou het niet weten. Waren beide in dezelfde stook naar 1040 graden?
    beantwoord
  • Is er eerst een ondergrond van een witte of transpatante glazuur gebruikt Hanneke? En daarop het oranje opgebracht?? Dan zou het kunnen dat de ondergrond de kleurverandering heeft doen ontstaan.
    beantwoord
  • Kan het zijn dat het glazuur bij rauwglazuren meer stoffen uit de ondergrond aanneemt en daar een zekere verbinding mee aangaat omdat die stoffen nog niet "gebonden" zijn?
    De sintering bij steengoed zorgt ervoor dat glazuur en scherf ook deels versmelten, maar als je hoog bisquit bakt en laag glazuurt is die versmelting anders.
    Ik neem aan dat bij het geheel rode potje ook een transparant glazuur is aan gebracht, anders is de combinatie van twee glazuren (mede) de oorzaak, denk ik.
    beantwoord
  • Michel, het zijn twee aparte stoken geweest.
    beantwoord
  • Marrie,
    De bollen zijn na gestookt te zijn voorzien van een wit glazuur en daarop zijn de oranje stippen gezet, daarna gestookt.
    beantwoord
  • Frans,
    Ik bedacht mij een vogel rauw geglazuurd te hebben en gebakken op 1240. Het is alleen maar de snavel, maar die is wel oranje. Zie bijgaande foto.

    Het oranje vogeltje heeft alleen maar een oranje glazuur, verder niet.

    Ik ga binnenkort even een proef doen. Heb een stook te doen van 1240.
    Ik ga een bal maken die ik wit glazuur met oranje stippen (rauw glazuur) en stook deze mee. Dan kan ik in ieder geval kijken of er kleur verschil in zit.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Zo had ik het ook gedacht Hanneke. De witte glazuur zal het oranje een andere tint hebben gegeven. Dat kan komen door de samenstelling van de witte glazuur die een grondstof bevat die het oranje anders doet kleuren.
    beantwoord
  • Hoe stom kan een mens zijn!
    De reden dat de oranje kleur niet gelijk is, is net verwonderlijk. Toen ik mijn proefbol ging glazuren met oranje en ik het glazuur pakte, kreeg ik het vermoeden dat ik de vorige keer een ander glazuur had gebruikt. Ik heb van beide proeven gemaakt, dus stippen op het witte glazuur. En ja, de een was oranje en de ander meer rood.
    Wel is het wit rauw glazuur afgebakken op 1240 veel grijzer, dan bij de bisquit op 1240 en glazuurstook op 1050.
    Groeten Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.