ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > zilvernitraat

10 jaar geleden gebruikten we bij het Raku stoken af en toe zilvernitraat. Hetzij voor een randje bovenaan, hetzij door witte glazuur. We wisten dat het zeer giftig was. Sindsdien nergens meer gezien of te krijgen. Las op deze website dat er ook een alternatief was, Ag2CO3, dus zilvercarbonaat, minder giftig, maar ook prijzig.
Nu kreeg ik tijdens mijn keramiek-werk-vakantie met Anne den Hollander in zuid Frankrijk van een chemicus, die met zijn vrouw begonnen was met Raku stoken, een glazen potje met 100 gram AgNO3, grove witte kristallen.
Hij zei dat je het moest oplossen in heet water. Ik was er blij mee, maar heb er nog niet mee kunnen experimenteren. Wie heeft ervaring, hoe te gebruiken en in welke hoeveelheden? Kun je het ook gebruiken in de elektrische oven en tot welke temperatuur? Ik weet dat het giftig is, dus handschoenen aan en maskertje voor
Alle tips zijn welkom. Tjalda

11 antwoorden

  • Zilvernitraat is helemaal niet giftig:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Zilvernitraat

    Tenzij je het zou opdrinken. :-)
    beantwoord
  • Lucien,
    Dat zou ik zo ongenuanceerd niet zeggen
    Op deze website

    http://gestis-en.itrust.de/nxt/gateway.dll/gestis_en/003720.xml?f=templates$fn=default.htm$3.0

    Lees ik 'Acute or chronic health hazards result from the substance.
    The substance is hazardous to the aquatic environment.'.

    En in Matthes: 'alle Silberverbindungen sind als giftig anzusehen.'

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Hier nog een link naar de gevarenfiche vd universiteit van Gent:

    http://users.ugent.be/~pespeel/chemicali%EBn/gevarenfiche/zilvernitraat.pdf

    Oppassen met dat spul...
    beantwoord
  • Geert, zoals ik al schreef is zilvernitraat niet geschikt voor inwendig gebruik. Ga je ook zo een zwaailicht opsteken als iemand hier op dit forum vraagt hoe die best mangaanoxide kan inwassen of hoe erg chroomoxide kan neerslaan ?
    Je kan mischien ook gelijk de safety sheet van Kaolien of Aluminiumoxide op de site van de UvG opvragen.
    Ik zou eerder het advies geven veilig om te gaan met ALLE grondstoffen op het atelier en toxische vervangen door minder toxische, dan deze paniekzaaierij.
    Hier een meer uitgebreide info:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Silver_nitrate
    beantwoord
  • He Lucien en Geert!! Is dit nuttig wat jullie doen?! En.... nu heb ik nog geen antwoord op mijn vragen! Ik wil graag weten hoeveel procent zilvernitraat je moet toevoegen aan een witte Raku glazuur om het effect van de foto's te krijgen. En tot welke temperatuur je het in een elektrische oven kunt meestoken (1000 graden? of nog iets hoger?) De docente waarbij ik dit vaasje en potje stookte is er niet meer.
    Hoop op reakties van andere Raku liefhebbers.
    Tjalda
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Tjalda, foto's zijn niet zozeer het beoogde effect wat je bij Raku stook kan bekomen. Indien je zilvernitraat ( opgelost in water ) onder het glazuur mengt, en dan heb ik het over zéér weinig, ga je een parelmoer effect krijgen met sluiereffect, afhankelijk waar er meer of mindere concentraties optreden. Ik ga er van uit dat je dan wel primaire reductie stookt. Indien je dit op het glazuur aanbrengt met een wat hogere concentratie, ga je een zilvereffect bekomen zoals een kerstbal. Let wel: de meeste aanwezige kleurvormende oxides gaan hier sterk verkleuren. Kobalt gaat eerder naar groen/grijs verkleuren. De gebruikte hoeveelheden moet je proefondervindelijk vaststellen en hangt sterk af van concentratie en hoeveelheid aangebrachte oplossingen. Het effect in een elektrische oven is niet vergelijkbaar met een reductiestook bij Raku.
    beantwoord
  • Tjalda,

    Je vraagt of het nuttig is wat ik hier doe.

    Op dit forum lezen veel beginners, mensen met weinig kennis van grondstoffen. Als er uitgerekend op het gebied van veiligheid pertinent onjuiste informatie wordt verstrekt (ik citeer: 'zilvernitraat is helemaal niet giftig'), dan lijkt het mij inderdaad nuttig om aan te geven dat dat onjuist is, en te verwijzen naar betrouwbare informatie op dit gebied.

    Hier wil ik het graag bij laten.

    Vriendelijke groet,
    Geert
    beantwoord
  • http://users.ugent.be/~pespeel/chemicali%EBn/msds/zilvernitraat.pdf

    En waar staat nu dat zilvernitraat giftig zou zijn ? Heb ik niet duidelijk aangegeven dat je dit niet moet opdrinken ? Dat het bijtend is op de huid kan je ook lezen op Wiki en in welke mate dit ' bijtend ' is.
    Wanneer iets schadelijk is voor de gezondheid laat ik het hier ook steeds weten. Even enkele opnoemen: keramisch deken, aluminiumoxide, gebruik van zware metalen en het veiliger alternatief, gebruik van frittes, verluchtingskanaal voor de oven, degelijke spuitkabine, gebruik van stofmaster.
    Ik denk dat ik het hier ook bij ga laten..of er zou iemand mij nog om advies vragen.

    beantwoord
  • Goede reactie, Geert.
    beantwoord
  • En nog even dit, baby's werden vroeger de oogjes gedruppeld na de geboorte met zilvernitraat. Wel is waar een 1% oplossing.




    beantwoord
  • en ... in sterkere concentraties in stickjes gebruikt om bvb wratten aan te stippen.
    het is allemaal maar hoe je er mee omgaat...
    mvg,
    mjk
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.