ALGEMEEN > Keramiek zonder glazuur > keramiek zonder glazuur?

kan ik keramiek die biscuit gestookt is beschilderen met een soort vernis of met iets anders dan glazuur? En als ik acrylverf zou gebruiken moet ik daar dan ook vernis opzetten als bij een schilderij?

13 antwoorden

  • Kijk onder onderwerp: keramiek zonder glazuur
    Misschien vind je daar al een antwoord op je vraag.
    Via onderstaande link kom je er rechtstreeks
    http://oud.klei.nl/forum/f/45/Keramiek%20zonder%20glazuur
    beantwoord
  • Dag Yolanda, een biscuit gestookt object kun je met acrylverf beschilderen. Dit droogt snel en staat de kleur je niet aan dan kun je eroverheen met een andere kleur. Vernis is niet nodig, alleen wanneer je het heel glimmend wil hebben als laatste deklaag. De acrylverf kan mooie afwerkingen geven. In het begin(2008) was ik niet in de mogelijkheid om te glazuren en heb deze techniek ook gebruikt. Met acryl kun je ook patineren, maar dit wordt uitgebreid besproken onder het trefwoord patineren. Ik voeg een foto bij van een pot die ik ooit met groen heb beschilderd. succes, groet truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ja Yolanda, je kan het werk eventueel als je het niet wilt glazuren, met acrylverf beschilderen. Het is handig er een laag vernis, al of niet uit een spuitbus, op aan te brengen. Zo is het beter stofvrij te houden en is het beter beschermd tegen beschadigingen.
    beantwoord
  • Jook, vernis erover doet erg onnatuurlijk aan.
    Met goede kwaliteit acrylverf is de deklaag egaal en krasvrij,(mijn ervaring). Vooral omdat het bij keramiek al niet erg gebruikelijk is om te schilderen zou ik de vernis echt weglaten. Maar wanneer glazuren geen alternatief is (nog niet?)kan acrylverf een oplossing zijn, die heel zeker de moeite waard is. En ook mooi kan zijn.
    Yolanda, succes ermee, groet, truus w.
    beantwoord
  • Je moet natuurlijk geen glanzende vernis gebruiken. Als je een matte vernis uit een spuitbus gebruikt, ziet het er niet onnatuurlijk uit. Vroeger gruwde ik van het idee, acrylverf te gebruiken, omdat ik vond dat het glazuur hoorde te zijn. In sommige gevallen, mits het werkstuk er zich voor leent, kan acryl heel decoratief werken, al is het gewoon minder hard en sterk. Dat verschil blijft. Bovendien: smaken verschillen.
    beantwoord
  • bedankt Jook en Truus ga dit zeker uitproberen!
    yolanda
    beantwoord
  • Zo,n 15 jaar geleden heb ik deze beer gemaakt van klei.Had toen ook geen mogelijkheid tot glazuren en heb de beer toen beschilderd met waterverf.Het wordt wat vlekkeriger dan acrylverf maar vond dat toen best leuk als ondergrond omdat ik toen nog wat bloemetjes er op gestipt heb.Heb het toen wel met blanke lak uit een spuitbus overgespoten en het ziet er nog steeds gekleurd uit zonder dat het verbleekt.Misschien ook een idee?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Maakt het uit of je het werkstuk buiten gaat zetten? Hoe blijft de acrylverf op het werkstuk. Of is het raadzaam deze in de winter binnen te zetten.
    beantwoord
  • Dag Jettina, Ik heb een tuinbeeld met acrylverf bewerkt en deze staat al enkele jaren buiten bij alle weersomstandigheden, ook met vorst, wel heb ik op de bodem gaten zodat er geen water in blijft staan. Blijft tot heden heel.
    groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Bij gebruik van acrylverf buiten is een goede UV-bestendige coating een aanrader.
    beantwoord
  • Frans, wat voor soort coating bedoel je? En koop je dat bij een goede verfwinkel? Ik heb een mislukte Raku gestookte haan met diverse tinten acryl verf bijgewerkt, gebruikte ook goudbrons. Hij is best mooi geworden. Had geen zin om hem opnieuw Raku te stoken. De bedoeling is dat hij bij iemand in de tuin komt te staan. Dus er moet voor de zekerheid een laagje overheen? Groeten, Tjalda
    beantwoord
  • Tjalda,
    Bij met acryl beschilderd werk dat buiten staat is het altijd aan te raden een goede coating toe te passen. Deze beschermt tegen verkleuring door UV, maakt het oppervlak iets gladder en zo minder vatbaar voor algen en vuil, waardoor dit makkelijker is te reinigen zonder de kleur aan te tasten. Zelf gebruik ik Transparentlack 2-UV van Lascaux. Te koop bij de kunstschilder-vakhandel.
    Succes!
    beantwoord
  • Meestal gebruik ik glazuur, maar het kan ook prima met acrylverf. Deze beelden heb ik ooit eens gemaakt om dat uit te proberen.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.