ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku deken beschermen

Beste allemaal.

Mijn raku oven is opnieuw bekleedt met isolatiedeken. Ik vind de deken erg kwetsbaar en deze korrelt/brokkelt vrij snel af. Nu denk ik dat ik ooit ergens de informatie heb gekregen/gelezen dat ik de deken zou kunnen inspuiten met waterglas om deze minder kwetsbaar te maken. Heb ik dat nu goed of zit ik helemaal fout. Ik heb dus een klokje horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt... :-)

9 antwoorden

  • Hallo Marrie,

    In 2009 heb je hier op het forum een vraag gesteld over dit onderwerp. Lucien Tinck heeft daar toen (onder andere) over geschreven:

    'Indien men voor deken-constructie kiest moet men steeds op de binnenzijde een dun laagje velspaat aanbrengen (best spuiten) om zo de vezels te fixeren en de wand wat steviger te maken.'

    Ik weet niet of waterglas ook werkt, ik denk van wel.

    Groet,
    Geert

    beantwoord
  • Hier een link naar die thread:

    http://oud.klei.nl/forum/o/2124/2%20soorten%20raku%20ovens
    beantwoord
  • Hallo Geert.

    Hartelijk bedankt voor de link naar mijn eigen vraagstelling uit 2009. :-))))) Oei wat is dat al weer een tijd geleden... En ik maar zoeken in eigen boeken en in veel gecopieerd materiaal omdat ik dacht dat ik het "ergens" moest hebben. Ik had hier moeten zoeken..gewoon op het forum. Ik heb het hele schrijven nog eens gelezen en las dat we 2 mogelijkheden hebben? Er wordt inderdaad veldspaat aangeraden en veel verder in het gesprek lees ik waterglas. Nu heb ik de indruk dat ik het inspuiten met veldspaat voor iedere stook zou moeten doen? En zou het zo zijn dat het inspuiten met waterglas éénmalig is?

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Marry,

    Het is me niet duidelijk of inspuiten met veldspaat voor iedere stook moet. Ik heb zelf geen ervaring hiermee. Maar ik heb het onlangs allemaal hier gelezen omdat ik ook een gasoventje wilde bouwen, dus vandaar dat ik je kon verwijzen naar je eerdere vraag.
    Ik heb uiteindelijk overigens voor Ytong blokken in een olieton gekozen vanwege de kosten, maar ideaal is dat ook niet.

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Hallo Geert.
    Wat jammer dat de Ytong blokken niet datgene is geworden wat je er mogelijk van had verwacht. Mag ik vragen waarom het niet ideaal is?

    Tegenwoordig verkoopt men de isolatiedekens met de informatie dat deze niet kankerverwekkend meer zouden zijn. Zou het kunnen dat ze vanwege een andere samenstelling daarom zo "kruimelen"? Dat kruimelen vind ik namelijk zo nadelig en daardoor is de deken natuurlijk ook wat sneller af. Bij het inpakken van de oven heb ik altijd deken aan de mouwen hangen waardoor de rand op den duur natuurlijk dunner wordt. Bij het afkloppen van je kleding mag men wel een mondkapje op doen want het stuift rondom. Dat is dus de reden dat ik wel graag met het inspuiten van de oven wil beginnen nu deze nét opnieuw is bekleedt. Dan kan ik eens zien of het ook minder stoft en slijt. Nu hebben we de keuze uit kali-veldspaat of natron-veldspaat :-) Ik denk dat ik natron-veldspaat moet gebruiken. Kun jij me hierin ook raden?
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Marrie,

    M.b.t. natron- of kali veldspaat: zoals ik al aangaf heb ik geen ervaring met keramische dekens e.d., dus ik kan wel wat roepen maar dan help ik je misschien van de wal in de sloot. Iemand anders die hier meer over weet?

    M.b.t. de Ytong blokken: ik denk dat je hier een prima oventje mee kunt bouwen zolang je geen hoge temperaturen toepast (max 1100 graden). Maar ik heb de blokken in een oliedrum gebruikt, en dat wordt erg lomp en het isoleert ook niet goed omdat er te grote kieren tussen de blokken zitten. Ook is het ingewikkeld om een deksel te maken die je er in hete toestand vanaf kunt halen, wat voor raku nodig is. (Ik gebruik het oventje niet voor raku, dus voor mij is dat op zich geen probleem.) De oven is ook vrij zwaar geworden, is met een steekwagentje nog net te verplaatsen. Het ging mij erom dat ik met zo weinig mogelijk tijd en kosten een gasoventje had om te experimenteren met reductie op 700/800 graden.

    Ik denk als je een oven wilt bouwen met Ytong blokken dat je die het beste rechthoekig kunt maken, vast gemetseld of evt. in een gelast of geschroefd stalen frame, wat je dan weer op zwenkwieltje zou kunnen zetten. Maar dat is veel meer werk en kost ook meer geld dan een oude oliedrum.

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Marrie, geloof de informatie niet als zou er nu een keramisch deken zijn dat veilig is. Keramisch deken eerste editie is gemaakt van Aluminiumsilicaat ( en Aluminiumzirkoon ) Door het productieproces ontstaan er mullietkristallen die dezelfde structuur hebben als de magnesiumkristallen in asbest. Deze keramische dekens waren aanvankelijk ontwikkeld voor toepassen boven de 1100°C. Voornamelijk in de ruimtevaart-industrie. Denken we maar aan de ' keramische tegeltjes ' op de shuttle. Asbest was hiervoor niet geschikt, gezien dit nog calcium bevat, wat gaat smelten boven de 1100°C. Reeds meer dan 20 jaar waarschuw ik voor het gebruik ervan. Draag steeds een zeer degelijk stofmasker en beperk zo goed mogelijk stofvorming. Duitsland was bij mijn weten de eerste die de bindende richtlijn gaf nog enkel dit type deken enkel nog te gebruiken als het ingekapseld wordt verwerkt. Je gaat dus geen oven meer in Duitsland aantreffen wat uit puur deken bestaat zoals bv. in Nederland de Sevink ovens ( wel goed spul ). Uiteraard liep de verkoop terug door deze maatregel. Geen nood, nu heeft men keramisch deken ( volgens de brochure biologisch afbreekbaar ( ?????????? ) en bestaat uit ....magnesiumsilicaat. Euuu..wacht even, was magnesium niet de boosdoener in asbest ?
    Wat betreft het ' fixeren van de buitenste vezels:
    Of je nu N-veldspaat, K-veldspaat of Nefelien Syanide erop spuit ( zeer dun laagje ) maakt niks uit.De bedoeling is de buitenste vezels vast te metselen ( kaolien zou opnieuw verpoederen ) Indien je waterglas verstuift ( Natrium is een basevormer ) gaan de buitenste vezeltje smelten, net zoals je de uiteinde van een kunststoftouw gaat dichtschroeien tegen uitrafelen. Dit verstuiven doe je best in fases. Na elke stook ga je voelen of er al wat stijfheid in de wand is ontstaan. Indien nodig, het verstuiven herhalen.
    beantwoord
  • Geert: Enorm bedankt voor je bijdrage en voor de uitleg waarvoor een oven met Ytong blokken gemakkelijk zou kunnen zijn. Het is fijn dat je deze ervaring wilde delen. Ik probeer te onthouden waar ik deze kennis heb gelezen wanneer ik het eens nodig mocht hebben :-)

    Lucien: ik ben blij met de uitleg Raku-deken. En blij dat ik nu weet wat ik er op kan spuiten en hoe ik dat zou moeten doen. De reden dat ik de deken wil beschermen is niet om de financien. Het is voor bescherming voor eigen gezondheid. Dat heeft dus te maken met het wantrouwen voor een zogenaamde kankervrije deken. En misschien is die deken nu wel kankervrij maar ik zit ook niet te wachten op stoflongen. (die deken korrelt/stuift tot en met) Wanneer ik de oven inpak en mijn mouwen zijn behangen met stofjes van de deken van de rand v.d. oven en ik klop het af in de zon, dan moet men eens zien hoe dat stuift.... de stofjes zijn licht en komen naar je gezicht. Ik had daar mijn bedenkingen over en dus: ik had een mondkapje op met inpakken v.d. oven. Nu wil ik dat wantrouwen graag kwijt en heb hulp gezocht op het forum. En heb gevonden wat ik nodig had. Dat wil niet zeggen dat ik na inspuiten roekeloos zal zijn. Het is fijn om deze brede uitleg te mogen ontvangen en misschien is het voor iedereen die dit leest, een motivatie om te beginnen met inspuiten deken/raku-oven. Een stukje bescherming voor jezelf.

    En ehm....Biologisch afbreekbaar?? Wij hebben de oude deken in een vuilniszak gedaan (volledig afgedekt)en deze gaat mee met de chemokar. Ik schuif het sorteren van dit vuil, graag af!

    Hartelijk bedankt Lucien. Mijn zoektocht naar deze, is beeindigd en ik hoop dat meer mensen profijt zullen trekken uit deze gehele informatie!
    beantwoord
  • @ Marrie.
    Graag gedaan. En afgedankt ovenwol dump je best in de asbestcontainer. :-) En ja, aan alles zit een pro en een contra. Zaak is te weten wat die pro en contra betekenen en er mee leren omgaan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.