ALGEMEEN > Stoken > Drogen in de zon

Dag,
Is het een optie om een bol met een ø van 17 cm, dikte ± 1cm te drogen in de zon, om deze eerder te kunnen biscuit stoken? De droogtijd zal dan ± één week zijn. vr groet, truus w.
gevraagd

9 antwoorden

  • De vorm van een bol is ideaal om versneld te drogen. Het is wenselijk dat deze bol welk is uitgevoerd in chamotteklei. In draaiklei zou ik de bol rustiger aan drogen.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, dank voor je snelle reactie, ik ga de zon ☼ aansporen ,(momenteel nog niet erg aanwezig).Maar kan nog veranderen! groet, truus w.
    beantwoord
  • In de zon drogen is een slechte optie. Als je in de zon droogt doe dan een plastiek zak over je werk, keer deze zak reglelmatig binnenste buiten.
    Drogen in een plastiek zak zorgt n.l. voor een hoge relatieve vochtigheid om het werkstuk, waardoor de droging langzamer verloopt dan direct in de zon.
    groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • Ben het met Leo niet eens.
    Ik droog heel veel in de zon, en heb daar geen slechte ervaringen mee.
    Daar bedoel ik dan sculpturen mee van meer dan 55 cm. hoog, beetje lastig vanwege het gewicht (ong. 11 kg.) om dit steeds naar buiten te verplaatsen, maar het gaat wel stukken sneller...
    Natuurlijk geen dunne platte en vlakke dingen, die gaan natuurlijk onmiddellijk kromtrekken...
    De cursisten zijn er heel blij mee dat ze iedere week weer verder kunnen..., en ik zelf natuurlijk ook.
    beantwoord
  • Een voorbeeld is misschien dat men in Frankrijk keramiek plaatst in de felle zon bij een temp. van 30 - 34 graden. Zo te zien was het dan al leerhard.
    Belangrijk is dat het werk regelmatig droogt. Dus: met regelmaat draaien.
    Soms gaat het echter te hard in de zon en is men er niet op tijd bij. Zodoende heb ik wel eens pech gehad met het drogen in de zon wat niet weg neemt dat ik het steeds nog wel doe, met leerhard werk. Naar mijn mening is werk vanuit platen kwetsbaarder dan een aaneengesloten werk zoals een bol.
    beantwoord
  • Ben blij met jullie reacties, fijn dat meedenken. In het buurthuis waar ik de oven/stook huur, sluiten ze nl. voor een zomerperiode, dus heb ik nog werk,(5 stuks,o.a. de bol) welke ik biscuit gestookt wil hebben,daarna kan ik verder met de afwerking .En weer aan iets nieuws beginnen.
    Iedereen een mooie dag gewenst en dank. groet, truus w.
    beantwoord
  • De suggestie van Leo om er een plastic zak over te leggen is niet verstandig. Binnen in de zak ontstaat plaatselijk condens dat het kleiobject vervolgens plaatselijk natter maakt. Als je doormiddel van een plastic zak het drogen wilt afremmen zou ik altijd katoenen lappen tussen het object en de plastic zak doen. Dit zorgt ervoor dat de evt. condens gelijkmatig wordt verspreid.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Leuk, dat mijn vraag zoveel wisseling van gedachten brengt, gewoon een nieuw item, toch?
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Dag, Even een reactie van de afloop; ik heb de bol met `beleid` gedroogd,8 dagen en de biscuit stook is prima verlopen. Nu nog afwerken. Glazuren.
    Dank voor jullie reacties.
    groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.