ALGEMEEN > Ovens > Stooktijd Cress B1414 met kilnsitter

Ik heb sinds kort een oventje ,30 jaar oud maar slechts 5 keer gebruikt. Nu heb ik er voor het eerst een biscuitstook mee gedaan. Volgens de boeken moet zo'n stook 8-11 uur duren, maar na 5 uur sloeg de oven al af. Ik heb de stookcurve uitgevoerd zoals beschreven in de handleiding en als eerder op dit forum besproken. Op de laagste stand zat ik in 1 uur op 220 gr, in 3 uur op 520 en in 5 uur op 900. Toen sloeg de oven af terwijl er een cone inzit van 955 gr. Ik heb bij 700 gr het bovenste stookgat gedicht en de temp met 2 extra tussenstappen opgehoogd van low , naar medium en naar high. Ik ben volkomen onervaren in stoken. Wat kan ik behalve de extra tussenstappen nog doen om het proces te vertragen?

4 antwoorden

  • Petra,
    Weg die handleiding.
    -Die standen regelen het vermogen. Hoe voller de oven, hoe langzamer de temperatuurstijging en hoe minder massa in de oven, hoe sneller de temperatuurstijging. Het moet gezegd dat 220°C in 1 uur op stand 1 wel zéér snel is. Het zou kunnen dat er een te lage weerstand is en daardoor een te groot vermogen. Misschien kan je de knop op 1/2 zetten ? In elk geval heb je 1 uur nodig om 120°C te halen en niet meer.
    - 600°C in 4 uur is normaal.
    - 900°C kan tussen 6 en 8 uur.( 11 uur is onzinnig )
    - Smeltcones zijn ALTIJD correct. Ze meten niet enkel de luchttemperatuur, wat apparatuur met sonde doet, maar ook de nodige tijd en atmosferische omstandigheid ( oxiderend of reducerend ). Smeltcones ondergaan wat de klei ondergaat. Jouw meter kan best een afwijking hebben zo te zien.
    - Het stookgat steeds open laten. Enkel sluiten als de gewenste temperatuur bereikt is. Ik sluit nooit af.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    Dank voor je antwoord. Low ( stand 0) is de laagste stand, daar laat ik hem een uur opstaan en dan loopt de temp dus op naar 220 graden. Omdat ik dat erg snel vond, heb ik extra tussenstappen gemaakt( stand 20),maar dan blijft de temperatuur wel hangen bij 300 gr gedurende een half uur. Is dat goed of juist niet? Als ik dan de oven door draai naar medium ( stand 45) loopt de temp weer snel op naar rond de 500 gr. De oven was inderdaad niet erg vol. Overigens is er niets kapot gegaan, wat ik persoonlijk al een klein wonder vond. Ik ga je advies toepassen
    beantwoord
  • Petra, probeer met een geladen oven de temperatuurstijging het eerste uur te beperkten tot max.120°C. Indien deze temperatuur hoger zit, op deze stand laten staan tot je een gemiddelte per uur haalt van 150°C. Boven de 600°C mag dit neller gaan en kan betekenen dat je de vermogenknop weer moet bijstellen. De eindtemperatuur+tijd laat je over aan de smeltcone. Steeds om het uur controleren en bijstellen.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,Bedankt voor de uitleg,ik ga het uitproberen. Ik laat het weten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.