ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Borax vervanger.

Beste mensen, ik heb een aantal recepten waar Borax in zit.
Nu probeer ik hiervoor een vervanger te vinden maar dat is niet zo gemakkelijk. Ik vind op dit Forum en andere sites o.a. dat Borax nog te koop is bij Drogisterijen enz.
Borax word bij Kraft in Aken ook nog steeds verkocht, maar alleen maar aan handelaren vanwege de giftigheid!!!
Raar, ik vind op andere sites dat dit matig giftig zou zijn. Wat klopt hiervan?
Als dit zo is zou ik liever een vervanger gebruiken. Dit zou dan Boorzuur en Natriumboraat zijn. Echter bij de Keramiek winkels vind ik dit nergens (alleen natriumcarbonaat, maar dat lijkt me niet hetzelfde).
Wie kan me helpen aan een vervanger voor Borax en waar te koop?
Alvast bedankt, Nelly
gevraagd

10 antwoorden

  • Nou, ben er maar druk mee!
    Ik zie nu dat bij Kraft in Aken bij de afdeling Fritten, ze ook een Borax Fritte verkopen.
    Ik had niet door dat dit een Fritte is.
    Klopt dit en kan ik dit dan als vervanger gebruiken?
    beantwoord
  • In die fritte zitten nog meer grondstoffen dan alleen borax Nelly.
    je zal het recept moeten omrekenen voor een goed resultaat.
    Calciumboraat is ook een goede vervanger voor borax maar ook daar zal je moeten omrekenen.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans, bedoel je met omrekenen dat ik gewoon een aantal proeven moet doen om het juiste percentage te krijgen?
    beantwoord
  • In borax fritte zitten buiten natrium en boor ook nog aluminium , kwarts en calcium b.v
    Je moet dus zo omrekenen dat die bijkomende grondstoffen gedeeltelijk uit je oorspronkelijke recept moeten verdwijnen.
    kennis van glazuurberekenen is daar wel voor nodig.
    mail anders het recept dan reken ik wel voor je om .
    geef dan wel de grondstoffen die je wilt gaan gebruiken

    frans
    beantwoord
  • Nelly, 2 veelgebruikte "aanbrengers" van Boor zijn Ferro fritte 3211 en Colemaniet.
    Zie samenstelling hier:

    http://digitalfire.com/4sight/material/frits.html
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Dat is heel fijn van je, daar mijn eigen kennis zeker niet toereikend is.
    Het betreft twee recepten:
    1): Lizard glazuur Cone 06-04
    -----------------------------
    Magnesium Carbonate 40
    Lithium Carbonate 15
    Borax 10
    Gerstley Borate 70
    Silica 5
    Nepheline Syenite 20
    Chrome Oxide 0,4
    2): Crater glazuur cone 06-04
    -----------------------------
    Magnesium Carbonate 20
    Kaolin 20
    Lithium Carbonate 60
    Borax 30
    Gerstley Borate 12
    Silica 60
    Bentoniet 10
    Hoop dat het niet teveel werk is Frans.
    beantwoord
  • Ik begin nu ook te tweifelen of in deze recepten een Fritte bedoeld word. Misschien niet?!!
    beantwoord
  • Nelly, in deze recepten zitten geen frittes.
    Opgelet: Indien deze recepten uit een boek komen wat voor 2000 is uitgegeven, kan er sprake zijn van een Grestley Borate met de huidige samenstelling. Lees aandachtig onderstaande info:

    digitalfire.com/.../gerstley_borate_806.html
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Ik weet de de Gerstley Borate die ik momenteel koop een (iets) andere samenstelling heeft dan de oude GS. Maar ik ga er vanuit dat ik deze nieuwe als vervanger kan gebruiken, dat ik hooguit het percentage moet wijzigen. Of sla ik hier nu volledig de plank mis?
    beantwoord
  • Ik krijg net van Kraft in Aken te horen dat ik toch Borax bij hun kan kopen : "Borax (natürlich) T+,giftig"
    Alleen omdat het giftig is zal ik moeten tekenen dat ik me hiervan bewust ben.
    Ik hoop dat dit goed nieuws is. Ook hier ga ik er vanuit dat ik deze Borax gewoon als vervanger kan gebruiken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.