ALGEMEEN > Stoken > Stookschema

Hallo,
Ik heb begin van dit jaar een Kilnsitter gekocht via Marktplaats. Daar zitten 5 standen op, nl:1 tm 4 en full.
Ik heb nu al een aantal keer gestookt. Hiervoor heb ik de standaard stookproces gebruikt die de handleiding aangeeft.
Nu zijn er bij verschillende stoken scheuren ontstaan. Tijdens de biscuitstook en glazuurstook. Is er een veilige stookschema die ik kan gebruiken of moet ik met de pyrometer telkens dit proces controleren? Het zou fijn zijn als ik een standaardschema zou kunnen gebruiken.
Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.
Alvast bedankt.

5 antwoorden

  • Sorry, ik heb dit over het hoofd gezien, maar zie nu dat Ingrid Scherpenisse hier al een stookschema heeft gemaakt voor biscuit.
    1 u. op stand 1/2 - 90°
    1 u. op stand 1 - 160°
    1/2 u. op stand 1,5 - 190°
    1/2 u. op stand 2 - 230°
    1u. op stand 3 - 350°
    1u1/2 op stan 3,5 - 485°
    1/4 u. op stand 4 - 529°
    en verder op stand 5 tot de eindtemperatuur.
    Deze zal ik proberen aan te houden (wel in de gaten houden met mijn pyrometer).
    Ik kan alleen geen schema vinden voor glazuurstook.
    Is er iemand die hier een schema voor heeft wat ik kan aanhouden?
    beantwoord
  • Hallo Mark, ik werk al jaren met een kilnsitter en gebruik deze op een kleine oven om glazuren ' te ijken '. Een thermokoppel parallel om de temperatuurstijging op te volgen. De eindtemperatuur+tijd laat ik over aan de smeltcone van de kilnsitter. In 4 uur ga ik naar 570°C, te verdelen als volgt:
    1 uur naar 120°C
    3 uur aan 150°C ( 570-600°C )
    Dan vol vermogen naar de eindtemp. die door de cone wordt bepaalt en niet door wat je ziet op de thermokoppel.
    Grofweg genomen neemt dit tussen 6 en 7 uur in beslag.
    De standen zijn er om het vermogen te regelen waardoor je meer vermogen nodig hebt bij een volle oven ( gewicht ) dan met een lege oven. Je zou dus kunnen stellen dat je Uur 1 de 120°C bereikt hebt ( stand 1/2 of 1 ? ). Uur 2 : 270°C. Uur 3 : 420°C. Uur 4 : 570 °C. Je verhoogd de standen naar gelang de vraag naar energie om deze temperaturen /uur te bereiken. Noteer tijd en stand voor de volgende stook bij gelijkaardig volume. Ik breng dan deze data over op de automaat van een grote oven.
    Indien je nog braak of scheuren hebt, kijk dan uit naar een betere klei.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Heel erg bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord. Ik zal dit schema gebruiken de volgende keer dat ik ga stoken.

    Ik gebruik nu 0,2 mm chamotte. Is het misschien beter als ik wat grotere chamotte gebruik of heeft dit geen invloed op het wel of niet krijgen van scheuren?
    beantwoord
  • Mark, het is niet de grootte van de chamottekorrel wat telt, maar de hoeveelheid. Het is beter poederchamotte te gebruiken dan grove korrel chamotte. Wat is de logica hierachter:
    Klei krimpt en chamotte niet. Hoe groter de omtrek van de korrel, hoe groter de spanning van de klei rond deze korrel, met micro-barstjes tot gevolg. Deze micro-barstjes gaan een netwerk vormen. Dit kan aanleiding geven tot spanningbarsten.
    Hoe groter het chamotte-aandeel, hoe kleiner de krimp en hoe kleiner de spanning. Het is dus een gigantische misvatting dat grove chamotte de klei sterker maakt.
    beantwoord
  • Ah oke, duidelijk. Weer wat bijgeleerd :) bedankt voor je antwoord Lucien!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.