ALGEMEEN > Ovens > stookprogramma tips gevraagd

Hallo kleiliefhebbers,

Ik heb een vraagje:
Ik heb het volgende werk om te bakken:
kleiwerkstukken: handgevormd/ wisselende technieken/ werk van anderen/ varieerend in dik en dun en grootte/ grove chamotte (-2 mm).
welke stookcurve zal ik aanhouden? Vooral spelen op zekerheid omdat het andermans werk betreft.

Verder ga ik 12 koppen stoken. Grove chamotte. Lijkt me handig om eerst even droog te stoken een tijdje..? Welke stookcurve zal ik nemen?

(Ik heb net een nieuwe oven en ben dus nog groen wat stoken betreft)

Bestaan er algemene richtlijnen, bijv. 100 graden per uur bij draaiwerk tot de zoveel. En 75 per uur bij handvorm werk..... ik zeg maar wat. Wat zijn enkele richtlijnen??

1 antwoorden

  • Hoi Marjolijn,

    Voor zover ik weet kun je niet echt een richtlijn geven voor het stoken, want dat hangt af van wat voor oven je hebt, hoe groot hij is, hoe vol hij is, wat voor werk zit er in etc.

    Ik stook zelf altijd tot 600 graden met 100 graden per uur (in verband met de kwartssprong). Daarna stook ik voluit tot de gewenste eindtemperatuur. Meestal pendel ik nog een tijdje op de eindtemperatuur, maar dat is vooral het geval als het om een gladbrand gaat.

    Wat wel heel belangrijk is, is dat al het werk goed droog is. Ik heb zelf eergisteren biscuit gestookt en, omdat ik niet zeker wist of alles wel goed droog was, heb ik vooraf alles tot 200 graden gestookt met 50 graden per uur. Daarna mijn gewone programma gedaan. Toen ik de spullen uit de oven haalde was er toch een schaal gescheurd, dus ik denk dat die nog niet goed droog was ofzo.

    Op zich is 100 graden per uur tot de kwartssprong een redelijk veilige temperatuur, dus, tenzij iemand het niet met me eens is, zou je dat aan kunnen houden.

    Succes,

    Karin
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.