ALGEMEEN > Ovens > oude oven asbestvrij?

Ik heb onlangs een oude oven gekocht, merk Heinz Welte, bouwjaar 1986. Het is zo'n loodzware vierkante voorlader met aan de deur een rand afdichtingsmateriaal. Kan het zijn dat dat nog asbesthoudend is?
gevraagd

6 antwoorden

  • Beste Maria;
    Dat kan inderdaad asbest zijn, ik weet niet of er toen door deze fabrikant asbest vrij koord is gebruikt. Kijk een of de vezel eruit ziet als breigaren, een beetje pluizig,dan lijkt het op asbest houdend. Als het vrij glad is kan het keramische koord zijn, dat is asbest vrij.
    Mvg. John schouren
    beantwoord
  • Asbestvrij wil nog niet perse zeggen dat het onschadelijk is voor de gezondheid. Gewoon heel voorzichtig mee omgaan en zo min mogelijk aanraken of er tegen blazen(stof).
    beantwoord
  • Eens met Michel. Keramische vezel is al even schadelijk, maar dat wil men nog niet zo geweten hebben. Stofmasker op als het kan.
    beantwoord
  • Dank voor jullie reacties!
    Ik heb een fotootje toegevoegd; het spul lijkt eerder op een streng van een mop...
    Ja, dat nieuwere vezel lijkt ook geen prettig goedje, maar die berichten dat een enkel asbestvezeltje al heel nare gevolgen kan hebben maken dat ik er niet echt gerust op ben.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Voorzichtigheid is belangrijk bij asbest. Zoals aangegeven kun je het beste gebruik maken van handschoenen en een maskertje. Als je het echt niet vertrouwd kun je eventueel een professional op dit gebied inschakelen. Als je er maar voorzichtig mee om gaat.

    Ps. De foto doet het bij mij niet?
    beantwoord
  • Lijkt m.i. op een glasvezelkoord, geen asbest. Testje: probeer een filamentje eruit te trekken, leg er een knoopje in. Als hij dan breekt is het waarschijnlijk glas en geen asbest of keramische vezel. Sowieso altijd aanraking vermijden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.