ALGEMEEN > Gips > Gipsen mal maken van een metalen helm

Kan ik een gipsen mal maken van een metalen helm WO1? Ik wil de mal gebruiken om helmen te maken met gietklei. Is het voldoende om de helm in te smeren met vaseline en gips erover te gieten of zou ik beter vaseline op het metaal aanbrengen en met gipsverband werken?
Bijlagen:

7 antwoorden

  • Wat een mooi en betekenisvol object.
    Zo te zien is de helm niet helemaal lossend; het lijkt er op dat deze bij de rand aan de rechterkant iets naar binnen loopt.
    Indien het geheel toch lossend is kun je er een eendelige mal van maken. Het volstaat om deze in te smeren met vasiline en de gips er over aan te brengen. Als je de mal wil gebruiken voor gieten met klei, zou ik er een giethuis aan modelleren van klei voordat je de gips aanbrengt op het geheel.
    Succes ermee. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt voor je antwoord! De helm is lossend maar tussen het bolvormig gedeelte en de rand zit een klein boordje. Zou ik dit kunnen opvullen met klei om de gipsmal te maken? Als de helm dan in gietklei gemaakt is kan ik eventueel een klein gleufje trekken
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Nu ik deze tweede afbeelding zie geloof ik niet dat deze vorm lossend is. Het reliëf van de leeuwenkop steekt volgens mij iets te veel uit bij de bolling van de halfronde basisvorm van de helm. Als ik jou was zou ik de helm in drie delen afgieten om zeker te zijn van geen verlies van details. Je hoeft dan ook het randje niet in te vullen, zoals je aangaf.
    Met groet van Michel
    beantwoord
  • Ik zou proberen om hem tweedelig te maken en dan de naad precies over de helft van de helm. Mijn idee: de voorkant 1 deel en de achterkant 1 deel. Ik denk, net zoals Michel dat het reliëf niet lossend is als je hem uit 1 deel maakt.
    beantwoord
  • Inderdaad, ik heb niet aan het leeuwtje gedacht dat wat uitsteekt maar het kan eraf gehaald worden, het zit vast met een splitpen. Ik denk dat het inderdaad beter is om een tweedelige mal te maken
    Dus als ik de helm goed insmeer met vaseline, dan zal ik hem vlot uit de mal krijgen?
    beantwoord
  • Kijk ook eens onder trefwoorden o.a. gipsmal maken
    beantwoord
  • Michel,

    Dat van die vasiline snap ik niet zo.
    De binnenzijde van de gipsvorm wordt zodoende toch waterafstotend?
    Gieten met klei kun je dan wel vergeten, lijkt me, omdat de gietklei niet kan ontwateren.
    Zachte zeep lijkt me hier een betere oplossing omdat je dat kunt wegwassen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.