ALGEMEEN > Stoken > Oven slaat niet af tijdens biscuitstook (kegeltje weggesmolten)

Beste Klei forum leden,
Na vele jaren heb ik weer mijn oude hobby opgepakt; pottenbakken.
Gisteren heb ik voor het eerst biscuit gestookt in mijn eigen over (Vingerling v220). Voor de stook heb ik een kiln sitter gebruikt met een klein kegeltje (1040) graden. Het opstoken ging goed, maar nadat de oven op vol vermogen stond bleef hij maar stoken. Na vijf uur vol vermogen heb ik de oven maar uitgezet. Ik had het idee dat de oven niet afsloeg. Vandaag bij het openen van de oven bleek alles goed biscuit te zijn gebakken. Maar het kegeltje bleek helemaal gesmolten op het oplegplaatje. Waarschijnlijk is de pin van de oven waarmee hij afslaat blijven hangen tijdens de stook waardoor hij niet afsloeg. Ik weet niet zo goed wat ik verkeerd heb gedaan, wellicht hebben jullie een tip voor mijn volgende stook? (zie foto). Alvast bedankt!
Bijlagen:

3 antwoorden

  • Ik kan op je foto niet goed zien hoe je kilnsitter er uit ziet. Bij de mijne rust het kegeltje op 2 metalen puntjes. Een kilnsitter moet wel af en toe bijgeregeld worden. Hoe dat moet hangt van het type af en staat in de gebruikershandleiding (of op internet). Ik vrees dat je erg hoog gestookt hebt, ik stook ca 5 uur voor de hele biscuit stook en daarvan gaan de eerste 4 uur langzaam. Het zou goed zijn als je de volgende keer een pyrometer/thermokoppel in de oven kunt hebben. Of een kegel achter een observatieluikje.
    beantwoord
  • Beste Keramir,
    Hartelijk dank voor je reactie. Het kan inderdaad zijn dat de kiln sitter moet worden afgesteld, ik ga denk ik de kap er is afschroeven. Ook een goed idee om een smeltkegel achter het observatie luik te zetten (bij gebrek aan een pyrometer). In ieder geval weet ik de volgende keer dat mijn hele stook niet acht uur moet duren ;)
    beantwoord
  • Hoi Harm, ik wilde mijn kiln sitter handleiding op het forum zetten, maar hij stat er al. http://klei.nl/forum/o/3202/Kiln%20Sitter%20modellen%20P%20en%20K?nm=t Misschien helpt dat. Succes.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.