ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuren (rauwglazuur)

Hai,
Als beginnend keramiste vroeg ik mij af wat de voordelen zijn van rauwglazuur, buiten het feit dat je maar een keer hoeft te bakken. Kun je ook met verschillende kleuren werken? Zijn de resultaten net zo goed als glazuren op biscuit? enz. enz.
gevraagd

3 antwoorden

• Hallo Sandra,

Het vereist wat meer oefening rauwglazuren maar een voordeel vindt ik dat je meer betrokken blijft bij je werkstuk( je legt het niet weg voor een volgende fase/later tijdstip)buiten natuurlijk de besparing van een keer bakken.Het ene werkstuk leent er zich beter voor als het andere.Het glazuur wordt met behulp van een kleefmiddel aangebracht met b.v.een kwast in een leerhard stadium.Je kan met verschillende kleuren weken en de resultaten zijn in principe net zo goed als op biscuit.De nadelen zijn vnl van praktische aard.
    Groeten Rob
    beantwoord
  • Mijn indruk: rauwglazuren heeft het voordeel van slechts 1 stook, wat een duidelijke besparing is. Maar het glazuren van rauwe potten is veel lastiger dan van biscuit gebakken stukken (meer breuk). De glazuur moet tijdens de stook de volledige krimp van de scherf volgen en moet dus voldoende 'klei'-componenten bevatten: elastischer zijn. Anders zal de glazuur bij de stook loskomen van de scherf. Het eindresultaat van rauwglazueren hoeft niet te verschillen van twee keer stoken: biscuit en glazuur.
    beantwoord
  • Oh ja: mij is niets bekend over een kleefmiddel dat toegevoegd zou moeten worden, mits er maar voldoende ball clay e.d. in de glazuur zit. Opbrengen kan op alle manieren: kwasten, dompelen, overgieten, spuiten en is niet anders dan bij glazuren op biscuit.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.