ALGEMEEN > Tegels - platen klei > tegel tijdens drogen kromgetrokken

Beste Klei-mensen,

Laatst heb ik een gevelsteen met reliëf gemaakt. Maar nu is deze helaas tijdens het drogen kromgetrokken. Bij het drogen kon ik het niet tussen twee planken leggen om het zo plat mogelijk te houden. Ik let ook altijd op of de natte kleiplaat zo min mogelijk buigt om dit soort problemen te voorkomen, maar het is dus toch niet goed gegaan. En ik las hier op het forum de goeie tips bij het drogen. Ik doe dat altijd in mijn kelder omdat het daar koel en vochtig is en dan droogt het langzaam. Heeft iemand ervaring hiermee? Wat klei toevoegen om de plaat weer plat te krijgen, is dat nog mogelijk? Alvast bedankt!

3 antwoorden

  • Hallo Kristine,
    Helaas, maar deze tegel is niet meer recht te krijgen. Ik begrijp dat je de tegel voldoende langzaam hebt gedroogd. Heb je deze wel geregeld gekeerd? Ik draai een tegel gedurende het proces van drogen geregeld om, om ervoor te zorgen dat het vocht inwendig niet naar een kant zakt en de tegel zo gelijkmatig mogelijk droogt (ook als ik tussen platen hout droog).
    De oorzaak van het kromtrekken moet waarschijnlijk gezocht worden in een verschil van behandeling van de voorkant en de achterkant. Als je de voorkant van chamotteklei glad maakt en niet aan de achterkant eenzelfde behandeling geeft, zal de tegel bol opdrogen of tijdens het bakken krom trekken.
    Succes met het opnieuw maken. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • ja, dat is precies wat er gebeurd is Michel bedankt voor je reactie, ik heb twee soorten klei gebruikt, grove chamotte voor de plaat en heel fijne chamotte (wel hetzelfde soort klei en ook dezelfde baktemperatuur) voor het reliëf er bovenop.
    Juist die grove chamotte gebruikt voor de stevigheid en minder kans op scheuren.
    Opnieuw maken dat is echt
    een flinke strop.. ik maak wel een nieuwe tegel op maat die ik plat droog en alles
    alles gebakken is maak ik die op elkaar met tegellijm,
    dat is nu mijn oplossing. En voortaan maar één soort fijne chamotte gebruiken.

    Groet!
    Kristine
    beantwoord
  • Kristine, grove chamotte geeft meer kans op scheuren. Het is niet de grootte van de chamottekorrel, maar de hoeveelheid chamotte ( poederchamotte ) wat telt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.