ALGEMEEN > Diversen > miniatuurtjes

Momenteel heb ik erg veel miniatuurtjes in de oven staan die staan te wachten op de biscuit. Nu ben ik voorlopig nog niet aan de bak toe maar om even alvast vooruit te denken, vraag ik me af hoe ik na de biscuit deze geglazuurde miniatuurtjes het gemakkelijkst in de oven kan zetten voor de gladbrand. Op een triangel zal niet gaan dus zit ik te denken aan dunne ovendeken. Nu schijnt er ook een soort vloei in de handel te zijn waar men deze miniatuurtjes op kan plaatsen en bij eventueel druipen van de glazuur, de oven beschermd blijft. Wie weet hoe dit materiaal heet.

8 antwoorden

  • Hallo Marrie.
    Er is keramiek vilt op de markt. Je legt dat ter bescherming op je ovenplaat, en zet daar je miniatuurtjes op. Na de stook kun je het er weer afhalen. Het is dus meerdere malen te gebruiken. Het wordt na een paar keer wel harder, daardoor breekbaarder. Liggend bewaren helpt tegen afbrokkelen
    groet Elly
    beantwoord
  • Vraag ik me eigenlijk ook af ;) Dus ik blijf eventjes volgen !

    Veel succes ♥
    beantwoord
  • oh, wat leuk, ik zal het ook kunnen gebruiken voor mijn werk, Dank je wel voor de tip, maar waar kan je die kopen, de keramiek vilt? Ik heb net gegoogled, en kan niet vinden. Dank je wel.
    beantwoord
  • Er bestaan ook heel kleine metalen triangels. Zij hebben een puntafstand van 17 mm; deze afstand kun je met een tang nog kleiner maken tot 14 mm. Deze mini triangeltjes zijn te koop van Robbelien (niet bij Keramikos).
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Ik heb onlangs zelf "houdertjes" gemaakt op een zeer simpele wijze maar voor mij uiterst effectief.
    Uit plakken klei heb ik blokken gesneden waardoorheen ik ROESTVRIJSTALEN! schroeven gedrukt. Op deze manier kon ik op de voor mij geweste afstand preciesde "houders" maken zoals ik ze wil. Daarbij een groot voordeel mocht er glazuur van het werk afdruipen dan lekt dit niet op de oven plaat maar op het blokje eronder.
    Op de foto zie je de nog ongebakken versie, met op de achtergrond ook de kleinere. Ik heb er inmiddels al meerdere keren gebruik van gemaakt tijdens een glazuur stook en ze zijn niet allemaal even mooi meer maar werken nog prima.
    Door het hele kleine puntje van de schroef heb je ook veel minder puntjes in je werk dan bij de normale triangels.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dit vind ik een slimme manier! Zijn ze ook bestand tegen steengoedklei-glazuren?;)

    beantwoord
  • Ik heb ze gamaakt van dezelfde klei als waar ik mijn werkstukken mee maak.
    En dan zijn ze ook tegen dezelfde temperatuur bestand.
    In mijn geval stook ik de glazuur meestal op 1080 gr.
    beantwoord
  • Okay, Carien, dan is het een kwestie van een keer uitproberen in mijn geval.
    Hartelijke groet,
    Jeanine
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.