ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Is het mogelijk om een reeds gebakken glazuur reducerend te herbakken?

Beste klei-minners, potjes en kommetjes gespoten in een glazuur met kopercarbonaat, gebakken in elektrische oven op 1240°C, mooi resultaat, alle schakeringen van groen tot blauw. Een gekke gedachte kwam boven... ik wil rood. Dus gans het boeltje in de gasoven, gereduceerd op 900°, op 1080° en een derde maal op 1150°C en dan gewoon verder gestookt tot 1240°. 3 maal gereduceerd (telkens 5 tot 10 minuten)om zeker te zijn van een mooie rode kleur. Resultaat: niets is veranderd, nog altijd groen tot blauw.
vraag 1: Is het mogelijk om een reeds gebakken glazuur reducerend te herbakken?
vraag 2: bestaat eventueel de mogelijkheid om het glazuur op veel lagere temperatuur te bakken(zodat het glazuur is 'gefixeerd' aan de scherf) en dan op hoge temperatuur reducerend verder te bakken?------de reden is het vervoer met de wagen van de ene locatie 'spuitcabine, elektrische oven' naar een andere locatie 'gasoven'
vraag 3: Is elke glazuur met koperoxide/carbonaat geschikt om reducerend te stoken?
Wie kan mij hierbij een helpend antwoord geven? Dank bij voorbaat.

5 antwoorden

  • Antwoord op vraag 1 : Ja, maar niet zoals jij dit hebt gedaan.
    Reduceren kan enkel en alleen maar vanaf het punt dat het glazuur vloeibaar is geworden. Je kan water inkleuren, maar niet als het ijs geworden is. Reductie kan men waarnemen door de vlam die de oven verlaat ( nabranding ). Meestal volstaan 10 minuten reeds. Nadien de oven hermetisch afsluiten bij afkoeling.
    vraag 2 : Ja dat kan zeker.
    vraag 3 : Ja
    beantwoord
  • Bedankt voor antwoord Lucien, Hiermee kan ik verder. Gr. Dirk
    beantwoord
  • Dirk, kan je het recept geven van je koperglazuur op 1240? Ik houd wel van alle schakeringen groen tot blauw, heb alleen een goede elektrische oven.
    b.v.d. Tjalda
    beantwoord
  • Tjalda, ik vrees dat je een recept met koper voor 1240°C niet gaat vinden. Hooguit tot 1150°C, gezien koper vluchtig wordt boven deze temperatuur. Blauw via koper kan met een zuiver alkalisch recept met in hoofdzaak Na²O. Barium werkt gunstig voor meer blauwe tint.
    beantwoord
  • Hallo, Tjalda, het glazuurrecept komt uit'Het Glazuurboek' pagina 258/1 kaliveldspaat 49 - bariumcarbonaat 27 - krijt 14 - ball clay 9 - bentoniet 1 - kopercarbonaat 2.5. Stooktemperatuur, volgens het boek, tot 1280°C. Het eindresultaat is satijn tot mat.Al naar gelang de plaats in de oven en de dikte van aanbrengen zijn de kleurschakeringen van blauw-groen tot blauw.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.