ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > Gebruik engobes

Hallo,
Ik heb een testplaat gebruikt met engobes erop. Het zijn gewone engobes die ik op leerharde klei heb gedaan. Daarna gebakken op 1000*C. Het rood was meer oranje-bruin geworden. Het bovenste gedeelte heb ik één keer bestreken met transparante glansglazuur. Daaronder heb ik een baan twee keer bestreken met transparante glansglazuur. Toen gebakken op 1050 *C. Heel verwonderd was ik dat onder het dubbel bestreken glazuurlaag de kleuren nagenoeg verdwenen waren. Ik had ook de rode engobe gebruikt op een werkstuk en daarover twee lagen glangglazuur gebracht en op deze plekken lijkt het wel of het rode pigment verbrand is. Het is meer donker bruin geworden dan rood. Iemand een advies?
Bijlagen:
gevraagd

1 antwoorden

  • Als je engobes gebruikt waarover je een transparant glazuur wilt aanbrengen is het zaak de engobe voldoende dik aan te brengen. Bij de dikkere glazuur laag is duidelijk te zien dat de engobe zichtbaar blijft wanneer de engobe laag dikker is.
    Voor de benaming rood bij een engobe moet je uitgaan van de kleur rood zoals die van roodbakkende klei. Als je echt rode engobe wilt hebben kun je het beste klei mengen met rood pigment en wat fritte.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.