ALGEMEEN > Diversen > Gietklei droogt te snel

Beste mensen,
Vandaag heb ik voor het eerst zelf gietklei aangemaakt van poeder gietklei. Op zich ging het vrij aardig, maar bij het leeggieten van de mallen kwam het gietsel al bijna los van de binnenkant van de gipsmal....! Bij één mal kwam de gegoten klei al van een zijde helemaal los en klapte al dubbel in de mal. De gietklei droogt dus veel te snel.
Enkele gegevens: Gietklei is WB30PM van Vingerling.
Recept:
10 kg gietklei poeder
3,5 ltr water
24 ml waterglas
20 gr gecalcineerde soda
Electrisch geroerd, even laten, normaals geroerd.
Daarna gezeefd, Gietmallen volgegoten en 10 minuten laten staan. Daarna leeggegoten en laten uitdruppen.
Wat doe ik fout? De gietklei had volgens mij de juiste dikte, zoals die ook ongeveer is bij kant en klare gietklei.

11 antwoorden

  • Ik denk dat je teveel waterglas hebt gebruikt, volgens mij is 16 a 18 ml meer dan voldoende.
    heb je het wel gewogen? Een liter mag tussen 1750 en 1780 gr wegen.
    beantwoord
  • Hallo Hannie,
    Nee, ik heb de gietklei niet gewogen na het aanmaken. Ik wist ook niet dat dat moest. Ik zie wel als opmerking onder mijn recept staan "litergewicht 1820 gr/liter". Maar ik wist niet wat dit betekende.
    Waarom is dit gewicht van belang? En wat als ik erboven of eronder zit? Groetjes, Nelly
    beantwoord
  • Hai nelly,
    waarom dat gewicht van belang is weet ik ook niet precies maar ik hou me eraan en ik heb altijd goede gietklei, ik gebruik ook wb30pm van vingerling.
    als het zwaarder is moet je water toevoegen, lichter kleipoeder toevoegen.
    maar je moet altijd voorzichtig zijn met het waterglas.
    ik maak altijd deze aan,
    3kilo kleipoeder,1050 lt. Water,4,8 ml.waterglas,6 gr. Gecalcineerde soda.
    ik meng het met een staafmixer glad en ga dan wegen, dan is het meestal te zwaar dus doe ik nog ongeveer 50 ml water erbij , dan weeg ik weer en dan is het meestal op het goede gewicht.
    dan heb ik een perfecte gietklei.
    de gecalcineerde soda moet je eerst oplossen in een beetje kokend water, wat jedan aanvuld naar het gewenste gewicht.

    Groetjes, hannie
    beantwoord
  • Hannie, als ik het dus goed begrijp is het water lichter dan kleipoeder. Dus als het te zwaar is water toevoegen, als het te licht is nog wat kleipoeder toevoegen. Ik zal wat minder waterglas gebruiken en de gec. soda aanmaken met kokend water (kan me herinneren dat ik op deze manier Dolaflux ook aanmaak). Dank voor je advies!
    beantwoord
  • Ter aanvulling op bovenstaande reacties hier nog een reactie. Voordat je het recept van de gietklei gaat veranderen zou ik onderstaande mogelijke oorzaken eerst onderzoeken.
    Als je een super droge mal gebruikt kan het gietsel daardoor soms te snel loslaten. De oplossing is dezelfde mal de volgende dag weer gieten en kijken of het gietsel wel blijft zitten.
    Een andere oorzaak kan zijn dat je de mal zo snel omdraait bij het leeggieten, dat er een vacuüm ontstaat. Probeer zelfs het klokken van de gietklei bij het uitgieten te voorkomen. Het vacuüm trekt het gietsel dan los van de gipswand.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Kijk ook eens naar deze link:
    http://oud.klei.nl/forum/o/2915/Stap
    Hier vind je het volgende document van Teus Brand
    oud.klei.nl/.../Gietklei04Mail.doc
    groet , Coosje

    beantwoord
  • Hallo Michel,
    De mallen ware zeer droog omdat ze lang niet gebruikt zijn. Ik had ze wel voor gebruik met een vochtig sponsje schoongemaakt.
    Wat betreft het klokken bij het leeggieten: op sommige mallen ontstond er een soort vlies (al iets harder geworden klei). Dit kan als een soort "dekseltje" gewerkt hebben. Toen we later dit vlies eerst verwijderde ging het leeggieten al iets beter. Misschien moet ik er ook bij vermelden dat we buiten aan het werk waren. Misschien dat daardoor de bovenkant sneller droogde.
    Ik ga zeker de mallen snel weer gebruiken. Merci voor je info. Groetjes, Nelly
    beantwoord
  • Hallo Coosje,
    Dank voor de document. Ga het zeker doorlezen.
    Groetjes, Nelly
    beantwoord
  • Als er een vlies op de gietklei komt te staan is de samenstelling ervan uit balans.
    beantwoord
  • Hallo Michel,
    Ik heb het recept dat de leverancier geeft naast het mijne gelegd en het enige afwijkende dat ik kan vinden is dat ik toch iets teveel waterglas gebruik. Dus ik ga toch het gebruik hiervan in mijn recept verlagen, samen met de andere tips!
    Intussen heb ik de mallen leeggemaakt. De meeste die heel gebleven waren zien er redelijk tot goed uit! Gelukkig maar :)
    Bedankt.
    beantwoord
  • Fijn dit even terug te horen. Met verlaging van de waterglas zal het gieteuvel wel opgelost zijn. Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.