ALGEMEEN > Diversen > Keramiek mozaïek buitentafel

Ik ben gevraagd om voor een klant een mozaïek (buiten)tafel te maken.
Nu heb ik hier geen ervaring mee, en ik vraag mij af of er "problemen" zijn waar ik tegenaan ga lopen.
Voor mijn gewone werk gebruik ik fijne charmotte klei 20% 0-0.5mm, deze bak ik bisquit op 1000 gr en glazuur op 1080 gr.
Ik wil "tegeltjes" maken van een paar mm dik en een paar cm groot om de tafel mee te beleggen.
De mozaïektegeltjes moeten dan op de houten tafel worden geplakt? (tegellijm...?)
En vervolgens de tafel invoegen om een "glad" geheel te krijgen.
Alleen de geglazuurde bovenkant van de mozaïektegels gaat dan in aanraking komen met "weer en wind".
Heeft iemand ervaring, kan dit zo, of is dit gedoemd te mislukken?
Groetjes, Carien

4 antwoorden

  • Geen laag gestookte keramiek gebruiken voor een buitenmozaïek, en zeker niet deze mozaïek op een houten ondergrond plakken. Nog een derde factor waar je op moet letten. Het mozaïek niet voegen met een voegpasta op basis van kalk. Mozaïeken voor buiten vereist toch wel de nodige vakkennis.
    Het mozaïek bij voorkeur op een betonnen plaat monteren. Monteren met een tegelpasta speciaal geschikt voor buiten. De mozaïek bij voorkeur maken van glas; een redelijk dicht gesinterde keramische scherf kan ook (vochtopname bij voorkeur onder de 2,5 %). Wandtegels uit de handel zijn daar niet geschikt voor. Afvoegen met een voegpasta speciaal geschikt voor buiten, bij voorkeur op basis van cement.
    Ter illustratie heb ik een afbeelding van een mozaïek dat door gebruik van badkamertegels vorstschade heeft opgelopen. De andere afbeelding is schade doordat het mozaïek op hout is aangebracht.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dank je wel Michel, voor je snelle duidelijke reactie.
    Ik ga er maar eens goed over nadenken of ik deze opdracht wel aan ga nemen.
    Het lijkt me super leuk om te doen, maar wil achteraf geen teleurstelling.
    Groetjes Carien
    beantwoord
  • Carien, gebruik als ondergrond natuursteen zoals arduin of graniet ( 2 cm dikte standaard ). Als je echt degelijk werk wil afleveren, gebruik dan polyurethaan lijm zoals bv. Tec7.
    www.tec7.com/Default.aspx?WPID=328&L=N&PID=107
    Met deeltjes aanbrengen met een spatelkam.Invoegen met waterbestendige tegellijm. Geen lijmen op basis van siliconen of acrylaten.
    beantwoord
  • Bedankt voor je tips Lucien
    Groetjes Carien
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.