ALGEMEEN > Ovens > verschil in oventemperatuur

Ik merk dat er veel verschil is in temperatuur binnen mijn oven en daarom mijn vraag. Ik heb beneden een hogere temperatuur dan beneden. Alle cones zijn beneden omgevallen echter bovenin is de eerste cone omgevallen maar eerder enkel omgebogen.Bij mijn deuroven heb ik boven in het plafond een gat. Zou het helpen bij de temperatuurregulatie om dit gat af te sluiten en wanneer zou ik dat moeten doen. Kan dat direct bij een glazuurstook of is het verstandiger dit vanaf een bepaalde temperatuur te doen.

groetjes Sonja Deckers
gevraagd

5 antwoorden

  • Sonja, dit zal eerder aan de weerstanden liggen. Als je de bovenste weerstand iets kan inkorten zal dit vermoedelijk verholpen zijn. Dit wil wel zeggen dat je een nieuwe spiraal zult moeten steken. Doe de test en sluit het schouwgat af bij een glazuurbrand ( boven 900°C ). Indien er geen verschil merkbaar is, weet je wat te doen.
    beantwoord
  • Ik heb altijd begrepen dat bij het inkorten van een spiraal de weerstand ervan vermindert. Met mindere weerstand is er ook minder warmte afgifte.
    beantwoord
  • Michel,

    Je eerste stelling is juist: een kortere spiraal heeft minder weerstand.
    De tweede niet: minder weerstand leidt tot een hogere stroom, dus tot meer vermogensafgifte oftewel meer warmte.

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Mee eens Geert.
    beantwoord
  • Dit probleem heb ik met de "gewone" aangekochte ovens altijd tegengekomen.
    Daardoor ben ik zelf mijn ovens gaan bouwen en in drie zones ingedeeld.
    Top, wanden en bodem kan ik apart sturen. Daar is wel een temperatuurregelaar voor nodig die drie punten in de oven kan meten.
    Dit was voor mij wel nodig om de stookkosten zo laag mogelijk te houden. In een van mijn ovens gebruikte ik 45 stapelplaten van 42 x 42 cm en alle daarop gebrande tegels waren gelijk geglazuurd.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.