ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > korrels in glazuur

Vorig jaar heb ik een bokaal wit glazuur van veka aangemaakt. Wanneer ik dit nu wil gebruiken merk ik dat er een lichte korrel in gekomen is, bij het aanbrengen vormen zich kleine craquelures en na het stoken op 1050° hebben zich eilandjes gevormd.
zou iemand weten wat de reden hiervan is?
Met beste dank.
Mieke

12 antwoorden

  • Als er lijm door het glazuur zit en het glazuur nat aangemaakt lange tijd is blijven staan is de werking van de lijm afgenomen. Je kunt proberen of het helpt als je lijm toevoegt. Een percentage van 0,5 % CMC/tylose bij het natte glazuur zou voldoende moeten zijn.
    beantwoord
  • Ik heb het geprobeerd, nog geen resultaat, misschien moet ik wat geduld hebben, maar geen probleem hoor, het eilandjes effect is eigenlijk best wel mooi, ik heb de ongeglazuurde plekjes met oxide ingekleurd en nogmaals gebakken, wat ook een mooi resultaat oplevert.

    Vriendelijke dank in ieder geval.
    beantwoord
  • Mieke, heb je dit glazuur door een 120 mesh zeep gedaan voor gebruik ?
    beantwoord
  • ZEEF en niet zeep. ;-)
    beantwoord
  • Neen niet gezeefd ...
    beantwoord
  • Altijd zeven.
    beantwoord
  • Heb ook dikwijls het probleem dat er in een langer stilstaande aangemaakte glazuur korrels ontstaan. Deze korrels kunnen tot 1 à 2 cm dik worden.
    Ik heb die korrels ontleed en bevonden dat ze 100% uit SiO2 bestaan. Fijn zeven is de enige oplossing, maar dat mag niet te dikwijls gebeuren want dan onttrekt men teveel silicium aan het glazuur en veranderd uiteraard het gebrande resultaat.
    Ik denk dat de enige oplossing hiervoor is juist genoeg glazuur aanmaken voor het nodige werk.
    Misschien heeft iemand een andere oplossing?
    beantwoord
  • Met een oud bankpasje het glazuur/klonten door de zeef vegen.
    beantwoord
  • Spijtig genoeg heb ik geen oude bankpasjes.
    Dat zou trouwens daar toch niet mee lukken.
    De klonters die ik in mijn glazuur ontdek zijn namelijk zeer hard en zien er uit alsof ze zo uit een grot zijn opgehaald, nl.kristalachtig, probeer daar maar eens met een "toverkaartje" aan te strijken!
    toch bedankt voor de tip!
    beantwoord
  • Ieder hard stuk plastic voldoet,
    Tussen 2 dikke glasplaten wrijven,
    Kogelmolen (heb ik ook niet)
    Ik maak al mijn glazuren aan met cmc oplossing 16 g/liter, geen water meer toevoegen, nooit problemen met kristallen gehad. Volkomen ingedroogd glazuren lossen zo weer op.
    beantwoord
  • Nog even ter verduidelijking: het probleem met de kristalblokjes heb ik alleen maar in selenium glazuren.
    In al mijn andere glazuren komt dat niet voor.
    beantwoord
  • Als je het glazuur zeeft en de afgescheiden korreltjes totaal laat drogen om ze daarna weer tot poeder te vermalen met b.v. een koffiemolen.
    Ik heb voor het fijnmalen van gedroogde stukjes klei een keukenmolentje aangeschaft , zo een die je wel op tv reclame ziet de zogenaamde " bullit" maar ik heb de molen ooit bij blokker gekocht daar heet hij "cuisinier"en kostte nog geen 20 euro. Ideaal molentje voor dit soort probleempjes.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.