ALGEMEEN > Klei - algemeen > Hoe kan ik magere klei weer wat plastischer/plakkeriger krijgen

Als fanatieke hobby ben ik meerdere dagen in de week vrijwillig boetseerder bij een carnavalsbouwclub. Hierbij wordt klei massief of op een staal geraamte geboetseerd en als mal gebruikt om er polyester op aan te brengen. Als eenmaal de polyester eraf gehaald is, kan de klei hergebruikt worden voor de volgende creatie.

In tegenstelling tot de meeste hobby's met klei die ik hier voorbij zie komen, bakken wij de klei dus niet... hooguit dat het na meerdere dagen keihard is van het uitdrogen... en hergebruiken we dit alsnog door deze in een molen met water weer soepel te krijgen.

De klei dient stevig en sterk genoeg te zijn om details te kunnen maken en er tegenaan te polyesteren, maar ook plastisch genoeg te zijn dat het blijft plakken (aan de ondergrond en aan elkaar) en niet de volgende dag uit elkaar gevallen te zijn.

Naar jarenlang (her)gebruik is onze rivierklei teveel verontreinigd geraakt en heb ik inmiddels een 2m3 aan nieuwe klei van een steenfabriek binnen. Deze klei plakt echter niet genoeg en valt van de ondergrond af. Zeer waarschijnlijk doordat er zand aan toegevoegd is.

Is er een simpele wijze om deze klei weer 'plakkeriger' te krijgen?

Ik ben nu pas deze site tegengekomen en hoop dat er mede-klei liefhebbers hier advies voor hebben.

Alvast erg bedankt. Groeten Berry

5 antwoorden

  • Het beste advies, dat ik je kan geven, is om deze baksteen klei weg te doen en echte rivierklei aan te schaffen. Het is ook mogelijk dat je een keramiekfabriek vraagt om plastische klei in bulk. In het verleden heb ik op die manier roodbakkende klei in de vorm van snippers gekocht bij St Joris in Beesel (Limburg). Als je er met een aanhanger naartoe rijdt kun je hoogstwaarschijnlijk deze snippers afnemen. Hou er rekening mee dat een kubieke meter klei ongeveer 2100 kg weegt.
    Alternatief: Sommige kleileveranciers hebben ook restklei in het assortiment, Silex. Die klei is waarschijnlijk ook geschikt voor jouw doel, maar heeft het nadeel dat er wel chamotte in zit en dus minder plastisch is.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Berry, je kan er best Bentoniet aan toevoegen. Goedkoopst in zakken van 40 kg. Deze bijvoorbeeld http://www.carl-jaeger.de/ , maar er zijn er vast nog meer.
    http://www.joostdevree.nl/shtmls/bentoniet.shtml
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie snelle reacties!

    We zijn een vrijwilligersclubje en moeten dus alles zelf financieren. Was al blij dat ik 2m3 gratis had kunnen regelen en alleen zelf dat grote gewicht heb moeten vervoeren. De bemonstering die ik vooraf gekregen had, kwam toch anders over dan ik nu ik er daadwerkelijk mee werk helaas.

    Als echt niets werkt, zal er inderdaad niets op zitten dan de boel weg te doen en onbewerkte rivierklei te zoeken. Maar dat probeer ik natuurlijk nog even te voorkomen (al moet goedkoop geen duurkoop gaan worden).

    Bentoniet en Bentone kwam ik inderdaad ook al tegen hier in het forum. Daar ga ik dan ook wat meer onderzoek naar doen. Bedankt voor de tip!

    groeten Berry
    beantwoord
  • Berry, Bentone is zeker niet gelijk aan Bentoniet. Het volstaat soms met 2% toe te voegen. Probleem is echter wel dat Benoniet zich niet gemakkelijk met vochtige klei laat vermengen. Wat je kan doen is de klei laten uitdrogen, verpulveren en daar Bentoniet goed onder vermengen. Opnieuw water toevoegen tot alles opnieuw plastisch geworden is. Een tweedehands deegmenger /kneder kan hierbij nuttig zijn.
    beantwoord
  • Zou Ballclay ook niet kunnen?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.