ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > scherven lijmen

Na onze pitfire zijn er paar grote kruiken overlangs gebarsten. Ik zou ze wel terug kunnen lijmen maar met wat??? Ze moeten wel weersbestendig zijn. De potten zijn crèmekleurig en bewerkt met kopersulfaat en ga ze verder afwerken met een waslaagje. Ik dacht aan een degelijke houtlijm maar zijn er nog betere opties? Iemand ervaring met bepaalde lijmen of cementen?
Bedankt, Veerle
gevraagd

8 antwoorden

  • Veerle, houtlijm is niet geschikt. Gebruik hiervoor de bekende ' secondenlijm '. Gaat als volgt te werk:
    Monteer eerst de scherven zo passend mogelijk met een stevige tape. Dan pas ga je in de vrije delen waar geen tape op zit ( wat haaks op de barst is aangebracht ) een druppel lijm aanbrengen. Zo doe je dat op alle breuklijnen. Een tijdje later verwijder je de tape en breng hier ook deze lijm aan. Indien mogelijk aan de binnenzijde van de kruik om lijmsporen te vermijden. De reden van deze werkwijze is dat niet alle stukken passend zijn zonder de nodige druk hierop te zetten. De oorzaak is de spanning op de scherf die zich ontlaadt bij de braak. Deze ' secondenlijm ' is weerbestendig.
    beantwoord
  • Dag Lucien,
    dank voor het snelle antwoord maar ik denk dat secondelijm wel wat duur zal uitkomen want het gaat om grote oppervlakken die in één keer zouden moeten gelijmd worden. Het gaat over grote kruiken van bijna 1 meter hoog en een doorsnede van een 40 cm. De man die ze opgebouwd heeft uit kleirolletjes maakt elke keer de bovenrand glad waardoor de verschillende lagen niet goed op elkaar pakken. De kruiken zijn dus volledig overlangs door. Met tape hoef ik niet te werken want ik kan de delen zo op elkaar stapelen. Misschien voeg ik er dit weekend een foto aan toe.
    Alvast bedankt, Veerle
    beantwoord
  • ?? Zulke grote kruiken zijn geen enkele euro's waard ? Gebruik dan in dit geval spanbanden.
    beantwoord
  • Voor mij zijn ze heel veel waard maar we zijn maar een arm dagcentrum... daarom dat ik mij ook probeer te behelpen met dingen als pitfire en zo...bijna kosteloos maar veel (vrijwilligers-)werk. Ik vrees ook dat ik die secondelijm niet snel genoeg erop ga krijgen. Waarom vind je houtlijm geen optie?
    Groetjes, Veerle
    beantwoord
  • Twee-componentenlijm van de Hema werkt perfect.
    Wel toepassen op heel droge keramiek!
    Ook niet écht goedkoop maar wel goed en weerbestendig.
    Is bovendien mooi transparant.
    beantwoord
  • Maar is niet UV bestendig en is duurder dan cyano-acrylaat-lijm ( secondenlijm wat in verschillende reactievormen bestaat )
    beantwoord
  • Dag Lucien, ik wil zeker de secondelijm uitproberen.
    Heb je ervaring met een bepaald merk?
    Groetjes, Veerle
    beantwoord
  • Veerle, gezien de waarde van het werk maakt het niet zoveel uit en voldoet elk merk. Let wel in dit geval een type te gebruiken met een langzame uitharding.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.