ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kerstklokjes glazuren
Wie kan mij vertellen hoe ik een kerstklokje in de oven moet plaatsen, zonder dat ik de onderrand van het glazuur beschadig? Is er evt. een standaard voor nodig?
10 antwoorden
-
Tiny, lukt dit niet met triangels??? ( drie-angels)
-
Hoi Tiny,
Je hebt hele mooie atributen hiervoor te koop.
Ze zijn van metaal staan op 3 of 4 pootjes en dan met een rechte staaf omhoog om het kerstklokje overheen te hangen en dan heb je alleen een heel klein puntje beschadigd (of niet).Erg moeilijk om te beschrijven maar elke kleiwinkel hebben deze hulpstukken vooral de periode voor kerst.Kosten ongeveer € 6,00 a € 7,00.
Groetjes Susanne -
dank voor je bericht. Met drie-angels krijg ik toch nog kleine beschadigingen aan de klokjes
-
Susanne,
dank voor je tips. Ik ga ze meteen bestellen.
Tiny -
Hoi Tiny,
Kun je niet met kanthaldraad een soort standaardje maken? Ik zit te denken aan 2 'bergjes' klei waar je een stuk kanthaldraad in of op hangt. Maak de bergjes klei zo hoog, dat je klokjes nog vrij hangen. Rijg nu je klokjes aan het kanthaldraad en hang deze op tussen of op de bergjes klei. Je hoeft nu alleen te zorgen dat het gaatje in je klokjes glazuurvrij zijn.
Succes,
Karin -
Hoi Karin,
Er kan veel met kantaldraad, maar mijn ervaring hiermee is toch wat minder, soms buigt het draad onder het gewicht. Nou zal dat met de kerstklokjes wel meevallen, maar het is zonde van je werk als het mis gaat.
Bij Keramikos in Haarlem hebben ze een heel groot assortiment standaardjes, triangels etc.
Groet,
Hanneke -
Hoi Hanneke,
Dat doorbuigen van kanthaldraad, gebeurt dat heel snel, of valt het wel mee. Ik heb zelf net twee stukken klei biscuit gestookt en daar wil ik dus met een drietal lengtes kanthaldraad een rekje van maken. De bedoeling is dat ik daar porseleinen rollen op ga stoken met een mat transparant glazuur. Op zich kan dat dus ook wel aardig zwaar worden en nu ben ik wel benieuwd of dit idee volgens jou kans van slagen heeft of niet. Ik neem aan dat de rekjes steviger blijven als ik de lengtes kanthaldraad korter hou (of er nog een extra steuntje onder plaats.
Groetjes van je plaatsgenoot,
Karin -
Hoi karin.
Dat doorbuigen van kanthaldraad, kan verschillend zijn.
Het hangt af, van de dikte van het draad en van de temperatuur die je gaat stoken...
Ik gebruik het wel bij een raku-stook maar het draad buigt bij mij altijd door.... ( ook het dikkere draad, bij wat zwaardere voorwerpen)
Aan het dunnere draad hang ik nog wel eens een kraal en dat buigt door.
Voor kralen moet je dus zelfs al het dikkere draad gebruiken bij een temperatuur van 1000 graden....
Ik hoop je een beetje geholpen te hebben....
Marrie. -
Hoi Karin,
Het antwoord is reeds door Marrie gegeven. Het is en blijft een risico.
Ook ik heb het bij rakustook gebruikt, dus temperatuur tot ong. 1000. Het draad was doorgebogen en mijn werk tegen de ovenwand gevallen. Gelukkig niet stuk.
Dus, zou ik als ik jou was toch maar even naar bijv. Keramikos gaan en daar kijken wat het meest geschikt is. (Alles staat ook vermeld in hun catalogus.)
Groet en succes,
Hanneke
-
Je kan ook een soort pyramide van klei maken iets hoger dan het klokje maak en een scherp puntje aan en laat het klokje er aan de binnenkant op steunen als je zorgt voor een niet gegazuurd plekje in het klokje is de beschadiging miniem.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.