ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuur schuren

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik heb een pot geglazuurd, maar nu is de glazuur helemaal gaan lopen. Met lange druppels van ongeveer een halve centimeter.

Dus de pot staat nu min of meer op de verharde druppels glazuur.

Ik heb nu een Dremel aangeschaft om het bij te schuren. Maar dit gaat erg langzaam en ik krijg het niet goed weg.

Iemand tips om uitloopt glazuur te verwijderen?

6 antwoorden

  • He, dat is cool. Kan mooi zijn toch ? Op facebook zulk exemplaar gezien. Maar goed, je wil die druppel weg. Ik denk dat een Dremel een wat te soft is voor dit euvel. Slijpschijfje 12cm diam. voor steen of een diamantschijfje kan je beter gebruiken. Stapelmateriaal kan je daar ook goed mee schoonmaken.
    beantwoord
  • Haha idd, dat kan ook mooi zijn Lucien! Alleen is het nu niet de bedoeling :p zal kijken of ik zoiets kan vinden. Bedankt voor de tip :)
    beantwoord
  • Is wel "geheime informatie" van mijn man, maar hij wil het "geheim" uiteindelijk na veel gezeur prijsgeven.....
    Mijn cursisten maken er soms een zooitje van als ik er niet bij ben...

    Hij gebruikt een straaljager met een kleine steenschijf, en met veel gevoel..., zodat het object heeeeel blijft!!!

    Met dank aan mijn echtgenoot.....

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Heb je wel het juiste slijpsteentje ? Ze zijn er speciaal voor keramiek. Ik doe alle oneffenheden met de dremel, óók grote glazuurdruppels. Hele grote druppels gaan het snelst als je ze als het ware van de pot "afsnijd" met de dremel. Wel uitkijken , ook voor je handen, want de glazuur wordt erg heet, en gaat zelfs smelten.
    Voor het slijpen van glazuur kan ie in de hoogste stand. Het is inderdaad wel een geduldwerkje. (ik vind het wel leuk werk)
    beantwoord
  • Hallo Mark,
    Een dremel is een leuk soort apparaatje maar voor het afslijpen van druppels glas of glazuur is meer power nodig, in ieder geval een sluiper met een veel grotere diameter dan een dremel slijpsteentje. Ik gebruik voor het afslijpen van glazuur een haakse slijper met een diameter van ca 12 cm. Fixeer het te slijpen object in bijvoorbeeld het zachte oppervlak van een in plastic verpakt brood klei. Haal de dunne doorslijpschijf in verschillende richtingen over het af te slijpen oppervlak. Dan krijgt je de gaafste afwerking. Succes ermee.
    beantwoord
  • Bedankt iedereen voor de goeie tips!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.