ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Is er ook een hazevelglazuur wat niet loopt??

ik wil een paar dierfiguren glazuren.
wil er een beetje een "spannend" glazuur op. 1040 1140 graden.
alvast dank voor de moeite.

3 antwoorden

  • Beste Anna,

    Een loopglazuur heeft vaak een laag gehalte aan aluminiumoxie en een hoog kwarts aandeel zo ook met een hazenvelglazuur.
    Als je aan een glazuur wilt "sleutelen", dan neem je een basisglazuur, in dit geval een bestaand hazenvelglazuur recept, en ga daar kleine veranderingen in aanbrengen.
    In jouw geval zou je een beetje meer alluminiumoxide toe kunnen voegen, om te kijken of het glazuur minder loopt. Proefondervinderlijk kom je tot een wellicht bevredigend resultaat, bovendien "leer" je het glazuur begrijpen. Bij elke verandering van een recept moet je dit weer opnieuw omrekenen volgens de Segerformule, om het weer kloppend te maken. Proeven doen neemt soms aardig wat tijd in beslag, maar als je belangstelling hebt voor de scheikundige kant van het glazuren is het wel interessant.

    Groetjes,
    Jeanine
    beantwoord
  • Dank je wel jeanine.
    Ik ben ook meestal wel op die manier bezig.
    Alleen heb ik daar nu de tijd niet voor om eindeloos proeven te doen.Ín okt heb ik een tentoonstelling.
    Ik heb iets gemaakt waar , vind ik, absoluut hazevel op moet.... Dus hoopte ik op een kant en klaar receptje....
    beantwoord
  • Anna,

    Misschien een idee, je zou (omdat het wat kort dag is, las ik...) gewoon een "origineel" hazenvelglazuur kunnen gebruiken, en de dieren op een zelf geboetseerd sokkeltje/verhoginkje zetten als je ze gaat bakken.
    Dan heb je wel de charmes van het "loopglazuur" wat kenmerkend is voor een hazenvelglazuur, maar niet het probleem dat de dierfiguren verkleven aan de ovenplaat als het glazuur onder wat teveel is gaan lopen tijdens de hoge temperatuur..
    De sokkels die met wat glazuurdruppels bedekt zullen zijn na het bakken, tik je er voorzichtig naderhand af met een hamer en een klein beiteltje, en later slijp je de betreffende onderkant van het dier met de slijpsteen mooi bij.
    Als je de dieren glazuurt, dan aan de onderste delen een dunnere laag er op aanbrengen zodat het lopen beperkt wordt en er zo min mogelijk dikke druppels onder ontstaan. Bovenop mag wat meer aangebracht worden.

    Hartelijke groet, Jeanine
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.