ALGEMEEN > Stoken > plakken van porselein bij biscuit bakken

Op dit forum, heb ik zo'n beetje alle vragen omtrent porselein bakken doorgespit. Ik kwam vragen tegen over bakken van porselein.(biscuit) Ik ben pas begonnen met porselein. Ik vraag me nu af, als je op 1100 graden bakt, plakt het porselein dan aan de oven?
Bij het ene antwoord staat van wel, het andere antwoord was niet. Ik weet niet of ik nu voorzorgsmaatregelen moet nemen met het porselein biscuit bakken. Ik zou hier graag een antwoord op willen hebben.

Ook vraag ik me af of je porselein perse op 1300 graden moet bakken als je het geglazuurd hebt.Wat ik maak hoeft niet doorschijnend te zijn.

Vriendelijke groet Gabrielle Debets.

8 antwoorden

  • Gabrielle, Waarom zou je porseleinklei gebruiken als je deze niet zo hoog wilt stoken dat de scherf dicht sintert? Dan kun je net zo goed aardewerkklei pakken; dat is nog een stuk goedkoper en er is veel gemakkelijker mee te werken.
    De porselein zal bij 1100 graden hoogstwaarschijnlijk niet vastbakken aan de ovenplaat, maar ik zou voor alle zekerheid een dun laagje aluminiumoxide op de ovenplaat strooien. Dat voorkomt het vastbakken.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Beste Gabrielle,

    Wat Michel zegt klopt; aardewerk zou op zich volstaan als je niet zo hoog wilt bakken.
    Mocht je nou juist gecharmeerd zijn van de mooie witte kleur van porselein, dan kun je over het ongebakken en gedroogde aardwerken werkstuk een witte engobe aanbrengen, bijv. kant en klare witte engobe van Botz. Aardewerk is namelijk net wat minder wit dan porselein is mijn ervaring.

    Daaroverheen kun je een gekleurde decoratie met pigmenten aanbrengen, mocht je dit willen en vervolgens biscuitstoken. Na de biscuitstook glazuurbakken met een transparant glans of mat aardewerkglazuur.

    Groetjes,
    Jeanine
    beantwoord
  • Hoi Michel en Jeanine,

    Dank voor de antwoorden.

    Ik ben juist begonnen met porselein, omdat ik dit mooi vind, en al een paar jaar met aardewerk bezig ben.
    Ik kan wel hoog stoken, en ga dat dan ook doen. Het was mijn vraag ook, waarom porselein hoog gestookt ''moet'' worden. Er is niet veel te vinden op internet over werken met porselein. Ik begrijp het nu.
    Om met porselein te werken vind ik een keer wat anders. Zo probeer ik van alles uit.
    Als ik het goed begrijp stook je porselein hoog om het sterk te maken.

    Ook glazuur moet speciaal zijn voor porselein, heb ik me laten vertellen. Ik vroeg me dus ook af ;als je aardewerkglazuur op porselein aanbrengt, en het dan zo hoog stookt als het glazuur aankan, of dit dan kan. Ik heb ook glazuur speciaal voor porselein, dus dat moet ik dan op 1300 graden stoken. Gewoon glazuur breekt op porselein?

    Kan ik de werkjes op triangels zetten, om plakken te voorkomen?

    Een heel verhaal. Ik doe geen cursus, maar frigelier het zelf zo'n beetje uit.



    Groeten Gabrielle
    beantwoord
  • Hai Gabrielle,
    Wat je laatste opmerking betreft: dat is mij wel duidelijk. Toch is het forum geen plaats voor een schriftelijke cursus. Dat vraagt wat veel van degenen die er aan bijdragen. Toch maar een cursus gaan volgen bij deskundige, zou ik zeggen.
    Hier toch twee korte adviezen
    Porselein niet op een triangel stoken omdat het materiaal week wordt bij de toptemperatuur. Een glazuur gebruiken dat is afgestemd op het gebruikte porselein, dat een vergelijkbare uitzettingscoëfficiënt heeft.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dank je, Michel, voor de adviezen.

    Groeten Gabrielle
    beantwoord
  • Ik deel de mening van Michel.
    Zolang je de mechanisme achter klei en glazuur niet onder de knie hebt, ben je ook nog niet aan porselein toe.
    beantwoord
  • Ik heb al 1 stook met porselein gedaan, en dat is
    gelukt. Juist door de vragen en antwoorden van het forum, werd ik in twijfel gebracht. ( ik kan dus beter mijn eigen lijn volgen)

    Ik heb in het verleden wel 2 cursussen gedaan met aardewerk. Dus de basis ken ik wel.

    Het gaat dus wel lukken, hoor!

    Groet Gabrielle
    beantwoord
  • Gabrielle, als je in het verleden reeds 2 cursussen aardewerk gevolgd hebt zal dit verder wel lukken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.