ALGEMEEN > Stoken > Cone 6 versus graden

Ik kom op het internet nogal wat (Amerikaanse of Engelse?) glazuur recepten tegen die gestookt moeten worden op "Cone 6".
Nu heb ik wel een lijst die aangeeft dat Cone 6 ongeveer vergelijkbaar is met 1200-1240 graden.
Klopt dit wel?
De reden dat ik twijfel is dat de meeste glazuur recepten voor Cone 6 zijn en dat deze vaak worden aangeduid als "Mid-fire" temperatuur. Een gemiddelde temperatuur dus.
Maar 1200-12040 graden is natuurlijk een zeer hoge temperatuur.
Kan iemand mij vertellen of mijn lijst juist is? En waarom zijn er amper recepten voor tussen de 1040 - 1160 graden te vinden?

8 antwoorden

  • Cone 6 van Orton = 1220°C aan 150°C/uur.
    Cone 6a van SK = 1240°C aan 150°C/uur.
    Cone 06a van SK = 990°C aan 150°C/uur.

    Tabel Orton cones onder de link: http://oud.klei.nl/forum/o/3213/Orton%20cones%20tabel
    beantwoord
  • Voor zover ik weet geldt in Amerika de volgende temperatuurindeling:
    low fire voor aardewerk
    midfire voor steengoed
    highfire voor porselein

    groet Coosje
    beantwoord
  • Nelly, Een smeltcone reageert niet enkel op de temperatuur, maar op op de tijd die hierover is gedaan om deze temperatuur te bereiken. In geval van reducerende stook gaat deze cone ook hier anders op reageren ( rood ijzeroxide wordt zwart ijzeroxide en doet de klei ( en het glazuur sneller sinteren)

    Bij een cone-nummer geeft men ook verschillende temperaturen zoals de " mid-fire " wat de ' noem-temperatuur is ( gemiddelde ), maar ook de temperatuur bij 60°C per uur en bij 150°C per uur.
    Zo zien we bij cone 6 ( Orton ) dat de temperatuur 1200°C is aan 60°C/uur en 1220 °C aan 150°C/uur.
    beantwoord
  • Dank jullie wel voor de uitleg. De temperatuur/stook daar kom ik nu wel uit.
    Toch blijf ik het wel vreemd vinden dat de meeste recepten voor deze hoge temperatuur zijn. Op de een of andere manier heb ik altijd gedacht dat de meeste mensen veel lager stoken.
    beantwoord
  • Nelly, dit hangt af van welke boeken je uitgaat. Nog een factor is dat lagere temperaturen meestal een fritte vereisen en niet alle frittes bij elke leverancier of land verkrijgbaar zijn.
    beantwoord
  • Lucien, ik heb de afgelopen 2 jaar een kleine verzameling Amerikaanse recepten van het internet (bv Pinterest) gehaald waarmee ik geregeld wat eigen proeven doe. En inderdaad staan er ook veel frittes in, maar met deze recepten doe ik (nog) niets. Ben wel bezig om naar één of twee vervangers te kijken.
    beantwoord
  • Misschien helpt het Nelly als ik vertel dat ik ongeveer reeds 45 jaren werk zonder Cones (Segerkegels.
    Het is in het begin wel wat "vallen en opstaan" om een juiste stookcurve te vinden aangepast aan het te bakken werk, maar de ervaring is hier de beste leraar.
    Sinds een tiental jaren werk ik met een temperatuur regelaar die drie punten meet in de oven en daardoor is mijn werk telkens onfeilbaar gelukt.
    Volhouden is de boodschap en er is niks mis mee werken op lagere temperaturen.
    beantwoord
  • Hallo Huygen, even een misverstand uit de weg ruimen:
    zelf werk ik niet met Cones!
    Ik heb alleen een verzameling recepten waar i.p.v. een stooktemperatuur in graden, een Cone nummer vermeld staat.
    Dit betekent dat als er "Cone 6" vermeld staat ik dit moet vertalen naar "graden". Dat lukt nu aardig.
    Het viel mij alleen op dat bij de meeste recepten "Cone 6" als stooktemperatuur vermeld staat. Dat verbaast mij enigszins omdat dit best hoog is.
    Ik stook zelf ook liever wat lager (1040 - 1160).
    Toch leuk dat je reageert.
    Groetjes, Nelly
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.