ALGEMEEN > Gips > gipsmal (gietmal) maken van schaal met reliëf

Ik zou graag een gipsmal willen maken (voor gietklei) van een schaal met reliëf aan de buitenkant, maar aan de binnenkant mooi glad. Het is een bolvorm met een standring.
Mijn vraag (vragen) is:
*of ik gewoon een ééndelige mal kan maken, of moet hij uit meer delen bestaan?
* Kan ik een mal maken van een schaal die al geglazuurd is of is het beter als het biscuit is of nog helemaal niet in de oven is geweest?
Ik heb nooit een mal gemaakt of met gietklei gewerkt, dus is allemaal nog nieuw voor me...
Alvast bedankt!!
Bijlagen:

12 antwoorden

  • Zoals ik het zie, zou je bijna een driedelige mal moeten maken. Daarbij zou ik een voorwerp nemen wat geen vocht opneemt, dus geen biscuit gebakken voorwerp maar geglazuurd. Hou er dan wel rekening mee dat je schaal kleiner wordt dan het origineel. Je schaal is al gebakken en gekrompen maar je nieuwe object moet dat nog doen. My two cents....
    beantwoord
  • Hallo Ilze,
    Wanneer je een eendelige mal maakt van een model waar de buitenkant reliëf heeft zal dit reliëf altijd doorschijnen in het oppervlak van de binnenkant. Als je de binnenkant echt super glad wilt hebben zal de binnenvorm ook in de mal moeten zitten. Dus minimaal een tweedelige mal: een massieve gladde bol met daarover een tweede deel waarin het reliëf. Een dergelijke mal wordt niet in-en uitgegoten maar de wand van de schaalvorm wordt zó massief gegoten tussen de twee maldelen in. Omdat de klei gaat krimpen zou deze zich vastzetten op de binnenvorm. Om dat te voorkomen de binnenmal bepoederen met talk en de binnenmal vrij snel na het ingieten lossen, eventueel met behulp van perslucht. Zoals je uit mijn verhaal misschien begrijpt, is dit nog al een ingewikkeld proces dat veel vakkennis en ervaring vereist.
    Een eenvoudiger maar minder exacte aanpak zou zijn een eendelige mal met reliëf. Na het gieten de binnenkant van de schaal glad maken.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Nog even een aanvulling. Met een reliëf zoals op de foto is een driedelige mal niet nodig. Door de krimp van het gietsel zal de schaalvorm wel loskomen. Met een meer geprononceerd reliëf is een meerdelige mal wel vereist.
    beantwoord
  • Gezien de naar binnen lopende voet zal de "buiten" mal niet lossen.
    Mal zonder voet maken en voet later toevoegen.
    beantwoord
  • Ik kan me voor stellen dat het gietsel door de krimp wel loskomt maar een eendelige mal van gips?? Die krijg je er naar mijn idee nooit vanaf toch?

    beantwoord
  • Bedankt allemaal voor jullie tips!

    Michel het glazuur heeft het reliëf ook iets opgevuld....Ik zou dus eigenlijk, dat denk ik dan, een mal moeten maken van als de schaal nog niet biscuit is gebakken? Maar dan vervormd de schaal misschien weer? Pff het is inderdaad geen makkelijk project en heb totaal geen ervaring! Zoals je de 2 delige mal uitlegt (met massief bollen vorm en reliëf aan buitenkant) klinkt wel logisch, maar hoe maak je zoiets??? Bestaan er filmpjes op internet (ik heb ze niet gevonden) om zo'n mal te maken? Of een boek die je me aanraadt waar dit duidelijk (bijna in Jip en Janneke taal) wordt uitgelegd?

    Eric, de voet loopt idd naar binnen, maar dat kan ik aanpassen door m recht te maken....
    beantwoord
  • Ik begrijp je deze gebakken schaal als model wilt gebruiken, waarover je een mal wilt maken. Dat zal zeker niet lukken, tenzij deze een meerdelige mal is. Als ik een dergelijke mal wil krijgen maak ik de schaalvorm massief in klei en daarover de gipsmal gemaakt. Omdat dan het model nog van ongebakken vochtige klei is, kun je deze gemakkelijk verwijderen. Ik zou de stand-ring helemaal weglaten in de mal en deze later toevoegen.
    Een gietmal met binnen en buiten vorm van gips kun je maar beter vergeten. Dat vereist te veel knowhow van gips en van het kleigieten.
    beantwoord
  • Op zich zou het misschien toch wel lukken als je inderdaad een nieuwe schaal maakt en deze niet biscuit stookt. Zelfs met relief. Standring weglaten.
    Hoe:
    De nieuwe schaal laten drogen en vervolgens op zijn kop (net zoals op de foto te zien is) op een stevige gladde ondergrond zetten.
    De bodem van de schaal is dus naar boven gekeerd.

    Vervolgens een omhuizing om de schaal maken, 'n cm of 5 rondom de schaal en 5 cm hoger dan de schaal.
    Dit wordt ahw een bak waar het gips in gegoten wordt. Het oppervlak wat je ziet als de gips er in gegoten is, wordt later de onderkant van de mal als je deze vult met gietklei.

    Die omhuizing is het stevigst als deze van houten plankjes is gemaakt, maar het kan ook van een stevige kleiwand die gedroogd is alvorens het gips er in te gieten.
    Als uiteindelijk de vloeibare gips zodanig ingedroogd is dat deze hard aanvoelt, dan voorzichtig de omhuizing verwijderen en tot slot het werkstuk zelf losmaken. Aangezien het nog niet biscuitgestookt is, zal dit gemakkelijk gaan. De gipsen mal voelt nog zeer vochtig en warm aan en moet nog dagen drogen.

    De bovenkant van de mal, waar de gietklei in gegoten wordt, is ook de bovenkant van de schaal zelf. Je gipsen mal ziet er al als een schaal uit zowat, in een "negatief" vorm. Het relief is zichtbaar in de mal. Als je gietklei in de mal giet, zul je ook wat van het relief aan de binnenzijde zien uiteindelijk. Maar aan de buitenzijde zie je het heel goed, net zoals het oorspronkelijke werkstuk er uit ziet. Enfin, wieweet is het te proberen op deze wijze, die eigenlijk tamelijk gemakkelijk is. Ik maak zo weleens eenvoudig gedraaide drinkbekers zonder standring die van boven wat wijder uitlopen.
    Hartelijke groet,
    Jeanine
    beantwoord
  • Jeanine geeft een uitgebreide beschrijving van het maken van een gips mal. Daar heb ik wel een opmerking over. Het kleimodel moet je beslist niet laten drogen alvorens de gips erover aan te brengen. Het model moet je vochtig laten. Ook een bekisting om een dergelijke mal is niet echt nodig. Op deze manier kost het je relatief veel gips en is de mal bij het gieten amper te hanteren. Ik zou aanraden rondom het kleimodel een wandje klei te zetten van bv. 5 cm hoogte. Ga de gips niet gieten over het model maar breng de gips laagje voor laagje aan op het model. Het eerste laagje dient zorgvuldig te worden aangebracht omdat die het te gebruiken oppervlak van de mal wordt. Laat de gips iets stijver worden en breng dan lagen gips aan die de vorm van het model volgen. Op deze manier kun je een mal maken die goed is te gebruiken voor het gieten omdat deze ook niet te lomp en zwaar is.
    beantwoord
  • Oh Michel, goed dat ik dat lees! Zo ga ik het dan ook voortaan doen, klinkt heel logisch ook ja;)
    beantwoord
  • Jeanine en Michel bedankt voor jullie beschrijving! Heel duidelijk allemaal.
    Ik zal ook eens kijken of er een curus meerdelige mallen maken in de buurt gegeven wordt, want dat lijkt me ook erg interessant....
    Fijne avond nog!
    beantwoord
  • Hee Ilze
    Om het gips wat langer te kunnen gebruiken voor het opstijft is het handig van wat melk bij het aanmaakwater te doen, dat vertraagt het opstijven van het gips.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.