ALGEMEEN > Glazuur - problemen > glazuur met rare ''uitslag"

Al een paar keer heb ik een rare uitslag ontdekt op een geglazuurde pot. Het zijn tot nu toe alleen turquoise achtige glazuren waarop na een tijdje een soort schimmel verschijnt op de glazuur. De uitslag is lichtgrijs van kleur, en je kunt het makkelijk verwijderen. Heeft iemand enig idee wat dat is, en of het kwaad kan voor de gezondheid ?
Bijlagen:

11 antwoorden

  • Weet helemaal niemand wat dit is ? Misschien komt het uit de klei.
    beantwoord
  • Els,

    Ik kan niet zeggen wat dit precies is en dus ook niet wat je er aan moet doen. Maar ik denk dat dit een gevolg is van een onstabiel glazuur. M.a.w. glazuur dat gemaakt is obv een onevenwichtig recept.

    Is het een zelf gemaakt glazuur, of een gekocht kant en klaar glazuur? Misschien kun je het recept hier vermelden?

    M.b.t. je vraag over gezondheid: ik zou dit zeker niet gebruiken voor eten of drinken.

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Dank je Geert. Het is een loodvrije, kant en klare effectglazuur van Terra Color. 1020-1080 gr. (geheim recept :) ) Na een paar keer schoonmaken, is de uitslag verdwenen en niet terug gekomen, dus dat is het probleem niet. Maar het roept wel vraagtekens op. De pot is enige tijd bewaard in een vochtige kast voordat ik hem mee naar huis nam. Dus ik dacht dat het mischien uit de klei kon komen, zoals je ook "poesjes"krijgt op een vochtige mal die niet goed bewaard wordt. Verder kan ik zelf niets bedenken. Geen probleem, wel nieuwsgierig.
    beantwoord
  • Els,

    Zouten in de klei worden in een vochtige omgeving naar het oppervlak van de klei vervoerd. Naderhand verdampt het water in de klei en blijft een grijzige "uitslag" over. Net zoals je wel eens ziet bij muurstenen, of stenen van een gebouw.
    Ik denk dat het dit euvel is, ook omdat ik vernderstel dat de klei niet helemaal dichtsintert en er altijd vochtinwerking kan plaatsvinden.
    Overigens kan dat zout geen kwaad, is niet schadelijk.
    Groet,
    Jeanine
    beantwoord
  • Jeanine,
    Dat zou wel kunnen bij ongeglazuurd werk. Maar als je een goed stabiel glazuur hebt, dan kunnen er geen stoffen uit de klei naar de buitenkant van het object komen (en andersom ook niet). Een stabiel glazuur vormt een ondoordringbare glaslaag over de kleimassa.
    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Dat dacht ik ook Geert, naderhand... Maar sja, misschien dat het glazuur hier en daar wat craquele vertoont waar het zout doorheen piept hahaha....;)
    beantwoord
  • Volgens mij is dit een probleem van het glazuur dat te laag of tekort is gestookt. Heb dat ook dikwijls meegemaakt met door mij zeer goed gekende glazuren.
    De werkstukken werden op dezelfde biscuit T° gebakken zoals ik altijd deed,dus het kon zeker niet aan de klei kan liggen. (ook altijd dezelfde klei).
    Met azijn kan die aanslag verwijderd worden, maar ik zou aanraden om die stukken opnieuw te bakken op iets hogere T° of wat langer, bij mij hielp dat.
    Succes
    Roland
    beantwoord
  • Wij hebben dat ook wel eens gehad met een turkoois glazuur.
    de kleurstof was kopersulfaat en die witte uitslag was volgens ons het sulfaat in die kleurstof.
    Het was een iets lopend glazuur en de uitslag zat dan ook onderaan de pot.

    Frans
    beantwoord
  • Zoals Frans al aangaf betreft het hier een in-water-oplosbaar deel van het glazuur dat na het bakken onvoldoende chemisch is gebonden. Het vocht dat wordt opgenomen door de laag gebakken scherf zakt inwendig en verdampt onder aan de pot, daarbij het zout achterlatend op de huid van het glazuur. Dit komt voornamelijk voor bij sterk alkalische glazuren als turquoise en Persisch blauw. Dit verschijnsel treedt in sterke mate op bij historische keramiek uit het midden oosten. Een interessant verschijnsel, maar niet altijd wenselijk.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Allemaal bedankt voor het meedenken. Inderdaad een interessant verschijnsel. Ik zal voortaan mijn turquoise en Perzisch blauw wat hoger stoken, misschien dat dat helpt. Na een paar keer poetsen komt er geen nieuwe uitslag meer , dus echt erg is het niet.
    beantwoord
  • Beste Els,
    Zoals ik al aangaf is de chemische samenstelling van het glazuur onevenwichtig waardoor oplosbare zouten uit bloeden. Hoger stoken heeft daarop amper effect, wel als je het glazuurrecept omgooit. Dat laatste is geen optie omdat dan de aard van het glazuur totaal verandert.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.