ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Elektrische oven voor glazuren

Dag forum,

Ik sta op het punt om een elektrische oven te kopen, maar ik wil hier eerst nog even raad vragen om het bos door de bomen weer te zien.

Wat ik wil doen: tegels en eenvoudige vormen in gietklei maken en deze glazuren. Eigenlijk wil ik zo min mogelijk beperkt blijven als het op glazuren aankomt. Ik wil m.a.w. graag wat aan het experimenteren gaan en proberen om glazuren te maken die in het oog springen en (relatief) uniek zijn.

Hoe belangrijk is het om bij mijn oven een regelaar te nemen die stookcycli in allerlei segmenten kan opdelen? Wat is de meerwaarde van een regelaar die bv. 40 segmenten per cyclus kan programmeren (bv. Nabertherm P300) t.o.v. één die vier segmenten kan (bv. Nabertherm B130)?

Bedankt!
Numis

12 antwoorden

  • Numis, ik mis hier nog belangrijke info:
    - Gewenste temperatuur
    - Literinhoud
    - Bovenlader of met deur

    Nabertherm en Rohde zijn volgens mij van topkwaliteit, maar met een prijskaartje. Er zijn vast nog ovens die zeker volstaan, maar dat zal je wel vernemen van de bezoekers hier met hun ervaring.
    Een regelaar hoeft echt geen 40-sigmenten programma te hebben. In praktijk heb je meestal voldoende met 4.
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Om te beginnen dacht ik dat een bovenlader van 45 liter wel genoeg zal zijn. Ik zou graag ook steengoedtemperaturen kunnen halen.

    In welke gevallen heb je meer dan vier segmenten nodig? Kristalglazuren? Daar wil ik graag ook wel mee experimenteren.

    Ik kijk naar Nabertherm omdat ik denk dat ik zo'n oven best wat van zijn waarde zal behouden ALS ik hem om wat voor reden dan ook ooit weer wens te verkopen.

    mvg
    beantwoord
  • Afgelopen voorjaar heb ik ook een nieuwe oven gekocht. Na wat offertes opgevraagd te hebben en info gevraagd aan andere keramisten (o.a. bij SBB) heb ik gekozen voor een Westeneng. O.m. vanwege de goede service waar iedereen het over had.
    Het is een zeer degelijke oven en volgens de bouwer moet ik minstens 15 jaar probleemloos kunnen stoken. Het contact met de bouwer verliep overigens ook zeer plezierig.

    Nabertherm is ook een oven die me aanbevolen werd, maar ik kwam met de gewenste maat niet uit.

    beantwoord
  • Los van het prijsverschil, waarom heeft iemand voorkeur voor een bovenlader en een ander verkiest juist een voorlader. Ruimtebesparend? Beter overzicht bij het vullen? Meer keuze in literinhoud? Zo zullen er meer redenen zijn. Misschien ‘iets’ om te bespreken op het forum. Ik ben zeer benieuwd naar de meningen omdat ieder zo z`n eigen reden zal hebben, en bij aankoop kunnen we er ons voordeel mee doen. Alvast dank.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Truus, dat is een goede vraag! Bovenladers zijn eenvoudiger in constructie en daarom ook goedkoper dan met een deur. Ovens met een deur worden pas interessant bij grotere literinhoud. Of om praktische reden indien men tegels bakt en het stapelen gemakkelijker is door het ' bovenaanzicht '.
    beantwoord
  • Goede vraag Truus.
    Hierbij mijn beweegredenen.
    Aangezien ik graag groot werk maak wilde ik ook een grote oven (ongeveer 250 liter). Hij moest ook hoog kunnen stoken voor steengoed en porselein. Ook voor grote ovens kan je bovenlanders krijgen. Op zich wel aantrekkelijker, want die zijn behoorlijk goedkoper.
    Ik heb mijn leeftijd hierbij een rol laten spelen. Nu ben ik 54 en ga er vanuit dat deze oven voor de rest van mijn leven is. Ik hoop nog heel wat jaren keramiek te maken en mochten er lichamelijke ongemakken komen, dan is het laden van een deuroven toch wat makkelijker dan het laden van een grote (en dus diepe) bovenlader. Vandaar dus mijn keuze voor een deuroven.

    Zoals gezegd heb ik ook bij mijn docent van de SBB gevraagd naar goede ovens en goede service. Zij horen nl. van veel cursisten ervaringen voorbij komen. Dit heeft meegespeeld bij mijn keuze.. Ook speelt mee dat mijn leverancier tevens mijn oven gebouwd heeft. Dat kan voordelen hebben mocht er iets aan mankeren.
    beantwoord
  • Marlene, indien je groter werk moeiteloos in de oven wil plaatsen is dit de ideale oplossing. Met ovenplaat en werkstuk rol je dit tot op een cm. juist op zijn plaats zonder enige inspanning. Sinds kort een goede assistent in mijn atelier. :-)

    www.materieel.com/.../
    beantwoord
  • Dag posters,

    Nog even terug naar mijn originele vraag a.u.b.

    Lucien, je zei dat je in de praktijk meestal genoeg hebt met 4 segmenten. Maar in welke gevallen heb je meer dan 4 segmenten nodig?
    beantwoord
  • Beste Numis,

    Wij hebben sinds 2001 de Rohde TE 43 met een Bentrup TC 88 E regelaar.
    Prima apparatuur, wij stoken er naast steengoed ook kristalglazuren mee. Qua hoeveelheid in te stellen segmenten is dit een uitstekende ovenregelaar voor kristalgalzuren.
    De oven zelf is een (ongeveer 45 l) bovenlader die tot 1300 graden kan en op het lichtnet kan branden. Er is dus geen krachtstroom nodig.

    Na vele branduren was de oven onlangs toe aan een nieuwe spiraal. Die hebben we via Westeneng ovenbouw besteld. Zij hebben een goede service, inderdaad.
    Sommige ovens gaan slechts tot "aardewerktemperaturen". Je moet er dus rekening mee houden dat de oven een steengoedtemperatuur aan kan.

    Kort gezegd, we zijn zeer tevreden over onze Rohde bovenlader plus regelaar;)
    Vr. Groet, Jeanine
    beantwoord
  • Numis, bv. bij kristalglazuren.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie bijdragen,

    Mag ik tot slot nog even vragen welke jullie favoriete naslagwerken zijn m.b.t. glazuren?

    Met vriendelijke groet!
    beantwoord
  • beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.