ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Welke oxides gebruiken voor donkerbruin glazuur?

Ik zoek een donkerbruin mat glazuur. Ik heb een prima transparant mat in huis. Welke percentages van welke oxides zou ik moeten nemen om tot een lekkere donkere bruin kleur te komen?

11 antwoorden

  • Je kunt een toevoeging van 6% ijzeroxide proberen.
    beantwoord
  • Ha Michel, Dank. Maakt het uit of je rode of zwarte ijzer neemt? Van Rode ijzer heb ik veel in voorraad. Het ligt zeker aan de samenstelling van het basisglazuur of de kleur gelig, roest, of echt bruin wordt zeker?
    beantwoord
  • Rood ijzeroxide is prima Marlen.
    beantwoord
  • Dank u heren! Ben benieuwd hoe bruin ik ze ga bakken. Ik zoek eigenlijk een soort pure chocolade kleur.... zou ik er dan niet wat mangaanoxide bij moeten doen?
    beantwoord
  • Misschien is het beter een glazuur "stain" te gebruiken, die bestaan tegenwoordig in vele soorten kleuren en een toevoeging van max. 8% zou moeten volstaan. Eens informeren bij Uw klei en glazuur winkel kan nooit kwaad. Groetjes Roland
    beantwoord
  • @ Marlen, Mangaan zal er ook wel in moeten. Een rits proeven is onvermijdelijk.
    @ Jacky, dit zou ook mijn keuze zijn. :-)
    beantwoord
  • Ik heb mooi resultaat met 2% mangaanoxide + 1% koper.
    beantwoord
  • Ik heb alleen rode ijzeroxide gebruikt,goed ingewassen ,niet zuinig zijn, de kleur was mij te bruin, maar wel chocoladebruin welke jij beoogt. Succes, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Truus, de vraag betrof een glazuur. De kleur zal mede bepaald worden door de samenstelling van het glazuur.
    beantwoord
  • Het maakt niet uit of je rood ijzeroxide of bruin ijzeroxide gebruikt.
    beantwoord
  • Hartelijk dank allemaal! De proeven met uitsluitend rode ijzeroxide werden mij te roodbruin. De proeven met Mangaan waren heel geschikt waarbij de 15% een mooi chocoladebruin gaf. Gek genoeg gaven 20 en zelfs 30% mangaan een vergelijkbaar donkerbruin (zie foto). Op het proefplaatje althans. Moet nog proeven op werkstukken doen...Ik zal ook de tip met mangaan en koperoxide eens uitproberen, die had ik nog niet gelezen toen ik de proeven ging maken.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.