ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuren en delen ontzien

Hallo. Ik heb een object dat ik wil glazuren middels spuiten. maar ik wil delen ongeglazuurd houden. kan ik dat doen met maskeervloeistof of is daar een andere truc voor.

8 antwoorden

  • Hoi Jettina,

    Afhankelijk van de vorm van het ongeglazuurde gedeelte kunt je het afplakken met schilderstape, stukjes krant (nat maken met sponsje zodat het blijft plakken).
    Ook kun je latex gebruiken dat je kwast met een penseel die je eerst doopt in afwasmiddel (om m schoon te krijgen nadien). Latex trek je na het spuiten van je werk af als een 'vel'. Waxresist kun je op je werk laten zitten, dat stookt weg in de oven. Alle methoden vragen wat oefening is mijn ervaring. Doe het dus liever eerst een paar keer op een proefwerkstuk....
    beantwoord
  • Hoi Marlen,
    Bedankt voor je reactie. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een vorm van kwasten. Ik wil grillige vormen uitsparen. Dus krant of tape is een beetje lastig.Heb zojuist even gekeken naar waxresist, maar dat lijkt op de foto erg op maskeervloeistof . Dit gebruik je bij het aquarelleren om delen verfvrij te houden.Zou dat inderdaad het zelfde zijn of heb je daar geen ervaring mee.
    beantwoord
  • Nee dat spul heb ik nooit gebruikt. Maar als je het in huis hebt zou ik het proberen. Heb ook wel eens gehoord dat men gewoon muurverf latex nam... Maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd. Je kunt met gescheurde stukjes krant ook hele leuke grillige vormen maken trouwens...
    Overigens kun je ok kaarsvet nemen, uiteindelijk werkt dat hetzelfde als wax...
    beantwoord
  • jettina,
    Wax resist is een melkachtige vloeistof dat bestaat uit was, water en een emulgator ( zelfde principe als vochtinbrengende huidcréme ). Het water droogt op en een laagje was blijft achter.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie informatie. Heb inmiddels een fles latex gekocht en ga het daar maar eens mee proberen. Heb nog niet gevonden waar je wax resist kunt kopen.
    beantwoord
  • Jettina, je kan ook opgeloste schellak gebruiken. Dit zal volledig wegbranden tijdens het stoken. Je ziet ook zeer duidelijk waar je het hebt aangebracht. Veel succes
    beantwoord
  • Ik koop de waxresist bij Keramikos en vind het zelf erg mooi "spul" om mee te werken. Succes
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie hulp. ik ga alle opties uitproberen.
    Kijken wat mij het beste bevalt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.