ALGEMEEN > Stoken > Juwelen maken met Kiln Sitter

Dag dames en heren,
helemaal nieuw hier en nog een echt groentje...
Als gepassioneerde juwelenmaakster heb ik al een aantal workshops gevolgd om juwelen in klei en porselein te maken. Uiteraard werd het bakken door de lesgeefster gedaan, dus ik zit met een hoop vragen...
Omdat ik het zo leuk vond en de resultaten zo mooi zijn, heb ik me vorige week een tweedehandse kiln sitter aangeschaft, T3. In zeer goede staat, uit een erfenis.
En nu begint het natuurlijk... De zoon die de oven had staan, kende er niets van. Hij wist te vertellen dat zijn moeder er staafjes in legde om de oven in gang te zetten. Na wat opzoekwerk blijkt dit dus om smeltcones te gaan, waarmee de temperatuur bepaald wordt. Als ik het goed voor heb, heb ik dus verschillende temperaturen nodig. Om biscuit te bakken en om af te bakken, zowel de lagere temp als voor het porselein?
Ik heb gezien dat het bakproces in verschillende stadia gaat. Dat ik telkens na een bepaalde tijd de temperatuur moet opdrijven? En dat de oven vanzelf stopt eens die cone volledig gesmolten is?

Maar kunnen jullie mij wat praktische tips geven vooraleer ik binnenkort voor de eerste keer aan de slag ga om de oven in gang te krijgen? Ik heb via dit forum ook een handleiding gevonden, maar ik ben natuurlijk een vrouw en krijg liever informatie van mensen die ermee aan de slag gingen dan de theorie van zo'n papiertje ;-).

Ik ben nu ook aan het kijken op de website van keramikos en daar begint het al. Wat een aanbod kegeltjes en klei... Wat een aanbod glazuur...
Wat zijn zo de zaken die ik zeker nodig heb om te starten? Wat is goede klei om juwelen te maken?

Alvast bedankt voor jullie tips en informatie :-)

6 antwoorden

  • Kelly, een kilnsitter is niet de oven, maar het toestelletje wat vast zit aan de oven en de sturing regelt. Het smeltstaafje bepaald de temperatuur en tijd van de stook.
    Voor je begint zou ik je ten stelligste aanraden een boek te raadplegen over hoe keramische juweeltjes maken. Bij Colpaert ( B ) of Keramikos (NL ) ga je zeker vinden wat je nodig hebt.
    beantwoord
  • Dear Kelly,

    Te veel vragen om die maar even op het forum te gooien. Ik zou zeggen zoek een professional op waar je alles doorneemt. Dat werkt voor jou beter dan via het forum, omdat je een vrouw bent (!?).
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Gappig dat "maar ik ben natuurlijk een vrouw";) ze had ook kunnen zeggen: "ik ben natuurlijk blond" (hoewel "natuurlijk" blond erg mooi is... Maar dat terzijde)

    En dit bedoel ik uiteraard hartelijk.

    Even serieus nu, Kelly ga inderdaad eerst eens een en ander lezen. Haal bij de bieb alle boeken die over keramiek, pottenbakken klei etc geschreven zijn zodat je een beetje weet wat de materie inhoudt.
    En ga dan eenvoudig eens wat dingetjes van klei maken. Alleen hoe dit in je hand voelt is al nieuw.
    Leg de lat niet te hoog, klei krimpt en zeker met juwelen heb je daar ter dege rekening mee te houden, als je een sieraad maakt. Sieraden maken in klei is moeilijk. De fantasie om iets te bedenken en het talent niet, maar de beheersing van het materiaal, het soort glazuur, decoratie enzovoorts... Maar, wel een mooie uitdaging.
    Hartelijke groet en succes,
    Jeanine
    beantwoord
  • Hallo Kelly, ik heb geen verstand van juwelen in klei , maar ik heb wel een gebruiksaanwijzing voor je van de besturing van je oven. Ik weet niet welk merk oven je hebt ?

    www.keramikos.nl/.../handleiding_kiln_sitter.pdf


    Ik hoop dat jou oven heet genoeg kan stoken om ook porselein te bakken. Dat is lang niet met alle ovens het geval. Het lijkt me inderdaad handiger om eerst eens met gewone klei te gaan spelen, en langzaam maar zeker je de dingen eigen te maken. Ik heb nu het idee dat je teveel in één keer wilt.
    Zelf ben ik al 30 jaar aan het "leren" en onderzoeken, en ben nog lang niet uitgeleerd. En dat gaat ook niet gebeuren. ;)

    beantwoord
  • Hallo Kelly,

    Naast de bovenstaande tips en adviezen kan ik je mijn eigen ervaringen meegeven:
    Lezen, lezen, lezen, uitproberen, fouten maken en wéér uitproberen en lezen!
    Ikzelf ben ook nog een "groentje", m.n. het technische en theoretische gedeelte...

    Bijna dagelijks lees ik op dit forum, zoek onder trefwoorden en lees de vragen en antwoorden.
    Dit doe ik al 'n paar jaar en de materie lijkt en blijkt inderdaad soms knap ingewikkeld, maar voor mij steeds leuker!

    Veel plezier,geduld en succes,
    Annelies
    beantwoord
  • Hoi Kelly,

    Ik heb precies dezelfde oven als jij. Ook ik maak oa sieraden van porselein.
    Bij deze oven gebruik ik zelf geen kegeltjes. Ik zet de aanknoop vast en doe alles handmatig. Dit omdat ik precisie wil hebben met de temperatuur. Mijn oven, ik weet niet of dit ook bij de jouwe is, geeft geen even temperatuur overal.
    Ik gebruik een temperatuur meter. Het is duur in de aanschaf, maar je kunt hierdoor wel zeer precies werken. Zeker wanneer je gaat werken met lusters is dit van belang.
    Ze zeggen dat mijn oven niet heet genoeg stookt voor porselein, maar op een bepaalde hoogte in de oven wel, dat is bij mij ongeveer in het midden.

    Dat je een groentje bent maakt helemaal niet uit. Gewoon proberen proberen proberen.
    Als je nog vragen over de oven hebt, kun je ze aan mij vragen, want ik heb dus dezelfde.
    Er zit een knop op met standen 1-10 of iets dergelijks, kan soms afwijken. Ik gebruik eerst 1-2 tot 200 graden, laat het kijk gat open en plaats iets tussen de bovendeksel. Daarna ga ik naar stand 5. Met biscuit stoken is van belang dat je niet te snel omhoog gaat in temperatuur. Zeker als je met porselein werkt, is langzaam stoken vaak beter omdat je dan minder last krijgt van warping (weet even het Nederlandse woord niet). Daarnaast is het van belang dat je je werk geleidelijk laat drogen voor het in de oven gaat, vooral bij dun werk doe ik dit meestal onder plastic.
    Succes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.