ALGEMEEN > Klei - Porselein > Porselein Witgert Mont-Blanc

Ik werk met Witgert Mont-Blanc. Echter er doen zich steeds problemen voor waar ik de oplossing niet voor weet. Zodra de klei direct nieuw uit de zak komt, valt dit probleem mee. Behalve dat de klei enorm plakt, maar dat is te verhelpen. Nu kon ik hier met kersverse klei, mooi dunne plakken mee verkrijgen. Echter nu, hoe vochtig de klei ook is, de klei wordt na 1 of twee keer rollen zo droog dat hier niet mee te werken valt. Het rolt niet dun meer uit, of ik krijg scheur plekken. Ik probeer het weer nat te maken en in zelfde substantie. En weer gebeurd hetzelfde. Iemand enige tips?

14 antwoorden

  • Ik heb het zelfde probleem, maar weet er ook geen oplossing voor.
    Normaal werkte ik met de Limoges, en had nu nog een pak liggen van dr Southern Ice.
    Deze hebben dat probleem niet gelukkig.
    Heb een tijdje geleden twee pakken van die Mont Blanc gekocht, maar misschien is de enige oplossing om er maar engobe van te maken... 😰
    Ik hoop dat iemand dus een "gouden tip" heeft???
    beantwoord
  • Ginie, ken je een klei die lijkt op deze klei na het bakken?
    Ik hou namelijk van de transparantie van deze klei, welke ik niet met een andere tot nu toe zo diep gehad heb. Ook de zeer witte kleur trekt mij aan.
    Alsnog hoop ook ik dat iemand een "gouden tip" heeft. Bedankt voor je reactie!
    beantwoord
  • Lala, probeer eens i.p.v. uit te rollen, de plakken te snijden. Ik gebruik hiervoor twee regeltjes waar inkepingen gemaakt zijn van de gewenste dikte. Deze regeltjes plaats ik verticaal links en rechts achter het broodje klei en met behulp van een snijdraad die ik er stapsgewijs ( onderaan beginnen ) doorhaal. Dan leg ik plak voor plak tussen versheidfolie.Deze kan je dan nog lichtjes uitrollen. Zo drogen de plakken niet uit en heb je gelijk een voorraadje.
    beantwoord
  • Hoi Lucien, Bedankt voor de tip. Echter kan ik dit niet toepassen want de plakken die ik gebruik zijn dunner dan een millimeter.
    beantwoord
  • Luciën is het gebruikelijk dat de Mont Blanc porselein zo vreselijk nat in de verpakking zit? Dacht eerst dat ik het een tijdje op een gipsplaat kon laten drogen, maar dan moet je weer oppassen dat het weer niet te korrelig en breekt.
    beantwoord
  • Ik heb helaas het zelfde probleem. Dacht in eerste instantie: wat een fijne klei. Maar alras dacht ik er anders over. Zag dit als alternatief voor Southern Ice. Ik rol de klei ook uit.
    beantwoord
  • Ik vraag mij af of er iets is wat ik door de klei kan mengen voor tweede keer gebruik, in plaats van water. Misschien zou dat helpen. Anders denk ik erover na om het bedrijf zelf te contacteren.
    beantwoord
  • Ik heb toch maar besloten om contact op te nemen met Witgert voor advies in deze. Dit omdat ik graag met deze klei zou willen blijven werken. Zodra ik iets meer weet zal ik het laten weten.
    beantwoord
  • Porseleinklei is over het algemeen erg kort (niet-plastisch). Voor het uitrollen van zeer dunne plakjes porselein is het raadzaam de beide kanten van een nog te dikke plaat klei te bedekken met huishoudfolie. Daarna kun je het geheel uitrollen, maar doe dit heel geleidelijk, aan beide kanten van het plaatje en in alle richtingen. Je zult merken dat door het uitrollen de kleiplaat buigzamer is geworden.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt Michel voor deze tip. Zal het gaan proberen, maar ik heb ook heel dunne, millimeterdikte nodig van deze klei....
    En Lala, ben zeer benieuwd wat Witgert voor een oplossing heeft in deze kwestie....
    Hoor nog van je,

    Groeten ginie
    beantwoord
  • Ginie, mijn advies op 31-10-2014 18:28:30 niet gelezen ?
    beantwoord
  • Hoi Michiel, Bedankt voor de tip, maar dit lukt dus niet. Of de klei blijft aan de folie plakken of de klei is te droog waardoor het scheurt etc.
    beantwoord
  • Ik vind het heel aardig dat mensen met tips komen. Maar het probleem ligt niet bij dat ik niet weet hoe ik plakken moet uitrollen. Het probleem zit het in de tijd dat de klei te droog wordt of te plakkerig bij het tweede gebruik van de klei.
    beantwoord
  • Lala ben je ondertussen al iets meer te weten gekomen van Witgert?
    In afwachting van je berichten,

    Groeten Ginie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.