ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > Van poederglazuur naar kwastglazuur met Pehatine

Hoe is de verhouding Pehatine, water en poederglazuur?

8 antwoorden

  • Hierover is in het forum al veel geschreven. Kijk onder trefwoord: Pehatine of klik op onderstaande link:
    http://oud.klei.nl/forum/trefwoorden/838/pehatine
    beantwoord
  • Beste Ginie,

    Zelf gebruik ik op 100 gr poederglazuur 100 ml aangemaakte Pehatine. Aangemaakte Pehatine bestaat uit 2 delen water en 1deel Pehatine.
    Als de poeder met de Pehatine gemengd is, kan er eventueel nog wat water bijgedaan worden om het wat dunner te maken, dat moet je ter plekke even zien. Daarna zeven. Een beetje tussen karnemelk en yoghurtdik vind ik meestal prettig om te kwasten.

    beantwoord
  • Hartelijk bedankt voor de antwoorden op mijn vraag secretariaat Klei en Jeanine!
    beantwoord
  • Beste Jeanine, een gebruik van poeder/aangemaakte pehatine 1:1 zou voldoende zijn? Er hoeft dan in principe geen extra water worden toegevoegd? Ik wil graag proeven maken maar heb een recept waarbij ik ook nog optapix en stelmiddel moet toevoegen, helaas geen stelmiddel in huis dus zou graag horen of poeder + pehatine voor een proef voldoende zou zijn?
    beantwoord
  • Ook nog de vraag of de aangemaakte pehatine meteen gebruiksklaar is of moet het voor een langere tijd staan?
    beantwoord
  • De aangemaakte Pehatine is direct gebruiksklaar.
    Ik maak altijd een ruime hoeveelheid, ± een liter; voor een volgend gebruik goed schudden. Zo hoef je niet voor elk werk opnieuw de vloeistof aan te maken. Het blijft prima van vloeibaarheid.
    Mij bevalt Pehatine heel goed, glazuur is mooi kwastbaar en het aanpakken (verplaatsen) van het werkstuk is prettig, t`geeft niet af. De huid verhard a.h.w. Succes hoor, groet, truus w.
    beantwoord
  • Bedankt Truus! En de hoeveelheid aangemaakte pehatine staat dan gelijk aan de hoeveelheid water dat je aan een poederglazuur zou toevoegen? Groeten!
    beantwoord
  • Bart, ik hou de menging aan van 10 delen poeder en 8 delen Pehatine, vindt je de substantie te stroperig,te dik,dan voeg je iets Pehatine bij.
    Dit is afhankelijk van de glazuur poeder, het mooist kwast wanneer de glazuur roomdikte heeft.
    En de eerste laag mag best héél dun aangebracht, alvorens te kwasten spuit ik altijd het object met een plantenspuit nat. Dan is de zuigkracht van het glazuur in de scherf minder. Daarna 3× kwasten kruisgewijs.
    Succes, en groet, truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.