ALGEMEEN > Ovens > Verschil in verbruik/gebruik gas en elektrisch

Hoi, ik ben aan een nieuwe oven toe,mijn oude kilnsitter trekt het niet meer. Ik woon in Frankrijk en ik vroeg aan mijn leraar: Ik wil in de toekomst ongelimiteerd van mijn hobby kunnen genieten. Wat zou u kiezen? Hij antwoordde: Gaz! Dat overviel me nogal. Gas, dat is toch gedoe, gesleep met flessen(in mijn geval), het is fijn om met reductie kunnen stoken, dat wel, ik werk steeds meer met porselein, logisch dat je dan fantaseert over een mooi celadon glazuur, en dat gaat alleen met hout of gas. De keuze lijkt dan ook voor de hand te liggen, maar toch zie ik op tegen de romslomp. Of is die er helemaal niet met de nieuwe generatie gasovens? Ik overweeg de aanschaf van een Rohde TG 80. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik tot nu toe zelden boven de 1100 graden uitkom in een 3,5 KWatt oven. Elektriciteit is hier niet duur, dat kost mij in de daluren nog geen twee euro. Wat zou mij zo'n stook bijvoorbeeld kosten met propaan, weet iemand dat? Die welbekende flessen kosten hier zo'n 26 euro. Wie o wie? Alvast hartelijk dank. Peter

12 antwoorden

  • Kijk ook even onder trefwoorden:
    - gasoven of klik op: http://oud.klei.nl/forum/trefwoorden/228/gasoven

    - gas of elektrisch stoken of klik op: http://oud.klei.nl/forum/trefwoorden/3394/gas%20of%20elektrisch%20stoken
    beantwoord
  • Beste Peter,

    Behalve de kostprijs van een ovenstook zou ik ook in overweging nemen in hoeverre jouw glazuren "gevoelig"zijn voor de ovenatmosfeer (oxiderend /reducerend)
    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • hallo peter
    het is een moeilijke keuze (heb deze ook gehad), maar toch is het je werk de glazuren en vooral het resultaat dat je wil bekomen die een cruciale rol zal spelen in die keuze. je kan een grote gas tank laten plaatsen en dan hoef je niet te sleuren met flessen of je doet even navraag bij je stroomleverancier of het mogelijk is je stroom voorziening op te waarderen naar bvb 35 of 45 ampere (kost je 82 euro)
    en je vraagt natuurlijk eerst of je 400volt kan krijgen (voor zover het er niet reeds aanwezig is maar niet gebruikt). en dan pas kan je gericht een oven aanschaffen.
    en er zijn hier en daar (tweedehands) wel betere bedrijfstroom ovens te koop.
    en als je een grote tuin hebt zet je een houtoven als extraatje...
    mvg, MJK
    beantwoord
  • Peter, de vraag is of je al dan niet reducerend wil stoken. Een gasoven is aangewezen indien je veelvuldig wil reduceren, alhoewel dit ook kan in een elektrische oven. Probleem is hier dan wel of je niet gaat over-reduceren, wat nadelig is voor de weerstanden. Persoonlijk heb ik om ecologische reden het wat moeilijk met een houtoven.
    beantwoord
  • Gelukkig is je bezwaar persoonlijk, Lucien en kan de rest van de wereld wel genieten van de mooiste keramiek uit houtovens zonder daar wakker van te liggen... Jouw elektrische oven wordt zeker gevoed door een windmolentje op je dak, want je gebruikt toch geen stroom van gas, olie, kolengestookte centrales, laat staan uit kernenergie? Ook geen houtkacheltje of open haard in huis zeker?
    beantwoord
  • Dit is wel een zeer persoon gerichte aanval.
    Het is best mogelijk dat mijn elektrische oven op windenergie werkt, gezien we hier in België het met minder kern- en kolencentrales moeten doen. Mijn gasoven werkt wel op aardgas, maar daar kan ik de verbranding optimaal regelen, dit in tegenstelling tot een houtoven. Reduceren in een gasoven is dan ook zeer gericht zonder veel CO uitstoot zoals wel eens het geval is met een houtoven. Je moet al heel wat ervaring hebben om met een houtoven te stoken. Heel wat vragen hier laten zien dat er zelfs problemen zijn met een raku-oven. En als hier toch een enkeling erop staat om het effect van vliegas te ervaren zal dit de uitzondering op de regel zijn, neem ik aan. En ja, ik heb een houtkachel in huis voor het geval de centrale verwarming het laat afweten, maar niet om de gezelligheid. Tja, je hebt ook nog ouwe knarren die milieu bewust zijn en de nodige ervaring hebben.
    beantwoord
  • Het is niet nodig reacties in oorlogstermen op te vatten. Hier wordt door Bert toch niet aangevallen, maar kritisch gereageerd, lijkt me?
    Blijft een feit dat de belasting van het milieu door een houtoven hoger is dan de belasting van het milieu door het gebruik van energie dat in een electriciteitscentrale dmv kolen of hout is opgewekt.
    beantwoord
  • Bij deze iedereen hartelijk bedankt voor de moeite om een antwoord te vinden op mijn vragen. Nu ik mijn vraag nog eens overlees, zie ik dat ik niet echt duidelijk ben over het feit dat ik van plan was mijn oude elektrische oven van de hand te doen. Nu kom ik daar op terug, dat probleem is dus opgelost.
    Blijft over de vraag wat het globaal kost in euro's om een gasoven(Rohde TG, nieuw, 20 Kw), op te stoken tot 1100 graden Celsius. Ik doe dat met propaan uit een fles die schat ik 23 liter bevat, en mij plusminus 26 euro kost. Nog één keer de hersenen laten kraken, dames, heren, en niet meer vechten hè!
    beantwoord
  • Peter, in België zal een oven van deze grootte zowat € 25 stookkosten bedragen ( hangt ook af van de isolatie ).
    beantwoord
  • Lucien,ik ken de prijzen in België niet, maar voor een stook vind ik dat heel veel geld. Zelf even aan het puzzelen geslagen, alles met een grote slag om de arm, correct me if I am wrong. Oven 20 Kw vermogen, dat betekent dat de oven 20 Kw nodig heeft om een uur voluit te branden, correct? Gasfles propaan: 23 liter gas, kosten 26 euro. Calorisch vermogen propaan: 7 Kw/l. In hoeveel tijd stook je een goed geïsoleerde gasoven naar 1100 C op vol vermogen? Geen idee, in drie uur misschien? Dan zou minder dan 9 liter in mijn geval volstaan, ruim negen euro...Klopt dit?
    beantwoord
  • Peter, tot pakweg 600°C half vermogen ( 6 uur ) en nog eens 2 uur vol vermogen ( kan ook 3 uur zijn ). En je hebt niet enkel het elektr. tarief, maar ook adm. en transport elktr. kosten.
    beantwoord
  • Beste Peter,

    Voor en na de stook de gasfles wegen, dan weet je het aantal kg wat je per stook verbruikt hebt.
    Je weet hoeveel kg gas er in een volle fles zit plus de prijs van een volle fles (excl. statiegeld). Het aantal kilo's gedeeld door het bedrag van de fles = prijs per kg. (Stel de nieuwe fles weegt 20 kg, dan deel je 20 kg door €26).
    Het aantal kg per stooksel x de prijs per kg = het bedrag wat je kwijt bent per stook.



    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.