ALGEMEEN > Glazuur - kwastglazuur > kwastglazuur maken met maizena.

Geweldige tips lees ik hier. Daarvoor mijn dank.

Laatst las ik een goedkope manier om zelf kwastglazuur te maken met maïzena. Ik heb uiteraard dit forum al uitgebreid afgezocht, maar door de vele vragen over het maken van kwastglazuren, kan ik de maïzena tip niet meer terugvinden. Alvast bedankt.

8 antwoorden

  • Els, maïzena koken en toevoegen aan het glazuur tot je een smeerbare emulsie bekomt. Hoeveelheid hangt samen met de gebruikte glazuur. Je kan ook CMC hiervoor gebruiken.
    nl.wikipedia.org/wiki/Carboxymethylcellulose
    Je kan dit zoals je ziet op de link ook hiervoor je ijsboer aanspreken.
    beantwoord
  • Is pehatine, om kwastglazuur te maken, veel te duur voor wat het is? Ik ga zeker de maïzena tip proberen.
    beantwoord
  • Dank je wel, dit ga ik zeker proberen.
    beantwoord
  • Hou er wel rekening mee dat een glazuur dat is aangemaakt met maizena en water op termijn gaat bederven. Maak dus de hoeveelheid glazuur aan die je denkt op te gebruiken.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dat kan je voorkomen met enkele druppels Dettol, net zoals CMC om schimmelvorming te voorkomen.
    beantwoord
  • Een geweldig idee!
    Zit even na te denken hoe je dit het beste kunt prepareren. Dacht eerst het glazuur aan te maken. dan verwarmen en pas de maizena toevoegen als de oplossing warmgenoeg is. Maizena heeft nu eenmaal hitte nodig. Wellicht dat "allesbinder" iets makkelijker gaat.
    De vraag is in hoeverre dat opwarmen het glazuur beïnvloed. Iemand?
    beantwoord
  • Cornelis, je hoeft niet het glazuur op te warmen, maar enkel apart het maismeel te koken en nadien aan het glazuur toevoegen.
    beantwoord
  • oplossen van aizena + water
    oplosen van glazuur + water
    Om de zaak goed te binden het ik geleerd met koken is het handig om dat wát je wilt binden samen met de maizena te verhitten. Of zit ik nu te bazelen.
    Zoek gewoon naar de nadigste manier om enerzijds geen klonten te krijgen en anderzijds om niet onnodig veel maizena te hoeven gebruiken omdat beide oplossingen al waterrijk zijn. Als u begrijpt wat ik bedoel.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.